از فردا اوراق سلف سنگ آهن دانه بندي گل گهر با روش جديد بازارگرداني در بورس کالا عرضه مي شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مديرعامل تامين سرمايه اميد با اشاره به اينکه عرضه اوليه به روش عرضه گسترده با قيمت ثابت صورت مي پذيرد، گفت: حجم عرضه اوليه حداکثر 500 هزار تن سنگ آهن دانه بندي شده است.

فاضليان ارزش تقريبي اين اوراق را حداکثر 100 ميليارد تومان به صورت ريالي (بر مبناي واحد پولي ريال) اعلام کرد و افزود: اوراق سلف سنگ آهن دانه بندي شده يک ساله است و سرمايه گذاران در سررسيد مي توانند درخواست خود را جهت تسويه فيزيکي به بورس کالا ارايه کنند يا در صورت عدم تمايل به تسويه فيزيکي، به قيمت هاي از پيش تعيين شده درخواست تسويه نقدي کنند.

مديرعامل تامين سرمايه اميد گفت: مهلت تسويه در عرضه اوليه، يک روز کاري بعد از روز انجام معامله است و به منظور معاملات ثانويه، 10 روز کاري پس از پايان عرضه اوليه، نماد معاملاتي قرارداد سلف موازي گشايش مي يابد.

وي در باره مهلت تسويه معاملات خاطرنشان کرد: تسويه به طور کامل و به صورت نقدي در روز اول بعد از انجام معامله انجام مي‌شود.  

فاضليان در ادامه به دوره تحويل کالاي موضوع قراردادهاي سلف استاندراد اشاره کرد و افزود: دوره تحويل سنگ آهن دانه بندي شده طبق مشخصات قرارداد سلف موازي استاندارد يک دوره 3 ماه پس از سررسيد قرارداد است و به عنوان مثال در قرارداد سلف موازي استاندارد سنگ آهن دانه بندي شده گل گهر سررسيد خرداد 93 از اول تير93 تا 31 شهريور 93 است.

مديرعامل تامين سرمايه اميد افزود: در صورتي که سرمايه گذاران در سررسيد اقدام به تسويه فيزيکي کنند، از بازدهي حداقل 25.5 و حداکثر 30 درصد با نرخ روزشمار برخوردار خواهند شد. اما در صورتي که دارنده اوراق در سررسيد تمايل به تحويل فيزيکي داشته باشد، مي تواند همانند ساير قراردادهاي متداول در بورس کالا، براي تحويل کالا در زمان تحويل اقدام کند.

وي با اشاره به اينکه اوراق سلف مبتني بر قرارداد سلف است، گفت: شرکت هايي که جريان نقدينگي مثبت داشته باشد و کالاهاي قابل عرضه و قابل تعيين باشد ، مي تواند از اين روش استفاده کند.

فاضليان خاطرنشان کرد: بازارگرداني اين اوراق بر اساس شيوه جديد بازارگرداني طراحي شده است.

سرمايه گذاران طي عمر اوراق امکان فروش اوراق به قيمتي حداقل 23 درصد بالاتر از قيمت خريد به صورت سالانه را خواهند داشت.

مديرعامل شرکت تامين سرمايه اميد وجه تمايز اوراق سلف موازي استاندارد با اوراق مبتني بر بدهي را عدم پرداخت سود بين دوره اعلام کرد و افزود: عدم پرداخت سود بين دوره براي سرمايه گذار اين جذابيت را دارد که از سرمايه گذاري مجدد بي نياز است و در ذات اين اوراق، سرمايه گذاري مجدد ديده شده است و براي عرضه کننده نيز اين مزيت را دارد که در بين دوره هيچ سودي پرداخت نخواهد کرد و مديريت جريان وجوه بسيار سهل و روان خواهد شد.

وي تصريح کرد: از ويژگي هاي اين دارايي اختيار فروش براي دارنده اوراق در بازدهي زير 25.5 درصد و اختيار خريد براي عرضه کننده در بازدهي بالاي 30 درصد است.

فاضليان با اشاره به اينکه در اين حالت، سرمايه گذار براي تسويه فيزيکي بايد تفاوت قيمت سررسيد اوراق سلف و قيمت روز را به عرضه کننده بپردازد يا تسويه نقدي انجام دهد، گفت: شرکت تامين سرمايه اميد علاوه بر بازارگرداني، متعهد پذيره نويسي آن بوده و کارگزار عرضه کننده هم کارگزاري بانک سپه است.

وي ابراز داشت: هر سند اين اوراق معادل 5 تن سنگ آهن به ارزش تقريبي 750 هزار تومان است. در عين حال اين اوراق از ماليات معاف است اما اگر کالا تحويل گرفته شود، ماليات بر ارزش افزوده بايد پرداخت شود.

مديرعامل تامين سرمايه اميد در پايان تاکيد کرد که سرمايه گذاران براي خريد اوراق سلف سنگ آهن دانه بندي بايد از طريق مراجعه به کارگزاري هاي بورس کالا نسبت به دريافت کد بورسي مخصوص بورس کالا اقدام کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار