معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از 3 طرح عظیم آبی و خاکی با همکاری وزارت نیرو برای توسعه بخش کشاورزی در حال اجراست که با تکمیل آنها میزان بهره‌وری در این بخش ارتقا می‌یابد.

عباس کشاورز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: در سفر سه روزه‌ای که به اردبیل داشتم با حساسیت کامل مسائل زراعی این استان، تولید بذر در بخش گندم، سیب‌زمینی و چغندر‌قند و همچنین وضعیت اراضی دچار خشکسالی شده را مورد ارزیابی قرار دادم و ظرفیت اردبیل را در کارهای ملی بدیع و فوق‌العاده دیدم.

وی به ظرفیت‌های خوب بخش کشاورزی برای گسترش سرمایه‌گذاری و حرکت زیربنایی در این بخش اشاره کرد و افزود: تولید نهاده‌های کشاورزی با مرغوبیت خاص جزو اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: آب مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل فعلی کشور و در عین حال حیاتی‌ترین عامل توسعه بخش کشاورزی است و اینکه ادعا می‌شود 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این رقم در دنیا 70 درصد بوده و تبخیر نیز بسیار بالاست پذیرفتنی بوده؛ اما باید توجه کنیم که در همه جای دنیا کشاورزی جزو گروه‌های پرمصرفبوده و این امربه خاطر وضعیت عمومی کشور، تشعشع و تبخیر به مراتب از روند افزایشی بیشتری برخوردار است.

کشاورز ضرورت بهره‌وری آب را در این بخش به ازای هر مترمکعب تامین آبدانست و افزود: عمکرد ما در گذشته قابل قبول و مطلوب نیست ولی سیاست جدی وزارت جهاد کشاورزی توجه به مدیریت آب است که در 11 ماه گذشته به همت دولت تدبیر و امید چند پروژه عظیم در حوزه آب و خاک در حال اجراست.

وی مهم‌ترین طرح آبی و خاکی استان را شبکه خداآفرین و تکمیل پایاب آن با پوشش بیش از 400 هزار هکتار بیان کرد و گفت: امیدواریم با تغییر رویکردی که در آبیاری مدرن ایجاد شده مصرف آب در این مورد بهینه شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، طرحهای ، آبی ، خاکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.