فارس دارای بیش از یک میلیون و دویست هزار هکتار دشت حاصلخیز است که از این میزان هفتاد و یک درصد معادل هشتصد و پنجاه و دو هزار هکتار آبی و بیست و نه درصد معادل سیصد و چهل و هشت هزار هکتار دیم است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: از بیش از صد دشت استان فارس سه دشت بحرانی و بهره برداری از حدود شصت دشت ممنوع اعلام شده است.

به گفته صالح‌جهرمی با وجود بارندگی مناسب پارسال، بیشتر سدها خشک و کم آب است، و حفر چاه‌های غیر مجاز توسط کشا ورزان هم سبب افت سطح آب زیرزمینی استان شده است.

با توجه با اینکه اقتصاد استان فارس بر مدار کشاورزی و تولید محصولات باغی شکل گرفته حدود نود وپنج درصد از منابع آبی استان دراین بخش مصرف می شود .

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس در شرق استان در مناطقی مانند داراب، نی‌ریز، خرامه، فسا و جهرم به علت بهره‌برداری بیش از حد از منابع آبی، این منابع به شدت دچار افت شده و خشکسالی‌های چند سال گذشته نیز بر تشدید بحران افزوده است.

وی علاوه بر جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز، استفاده از سیستم ابیاری تحت فشار را بهترین راه نجات سفره های زیر زمینی استان ذکر کرد.

وی با بیان اینکه استان فارس پیشتاز در اجرای این سیستم است گفت: با اجرای این طرح در دویست هزار هکتار، فارس از بیشترین سطح تحت فشار در کشوربرخوردار است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: دشت ، حاصلخیز ، هکتار ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.