مسوول خدمات کشاورزی بخش خشت وکنار تخته شهرستان کازرون گفت: هرس و آرایش درختان نخل کنارتخته کازرون انجام شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ سیروس یزدانی ادامه داد: در شهرستان کازرون حدود 6 هزار و 500 هکتار باغات نخل وجود دارد که بیش از چهار هزار و 500 هکتار ان در بخش خشت و کنار تخته و کمارج این شهرستان قرار دارد.

وی بیان کرد: در جریان هرس شاخه های درختان خرما کار ردکردن خوشه های خرما در باغات از اوایل اردیبهشت ماه شروع و تا پایان تیرماه ادامه می یابد.

این مسوول افزود : منظور از اصطلاح محلی "رد کردن" این است که خوشه های درختان نخل که سنگین می شود را بخاطر اینکه شکسته نشوند، بر روی شاخه نخل سوار می کنند) .

یزدانی گفت: انجام عمل رد کردن با هدف جلوگیری از شکسته شدن پنگهای در ختان نخل ( در اصطلاح محلی به خوشه های درختان نخل پنگ گفته می شود) و اضافه شدن بار محصول درختان نخل انجام می شود.

وی ادامه داد: برای آماده شدن در ختان نخل تا زمان باردهی سه مرحله کار در سه زمان بر روی نخل باید انجام داد که شامل گردافشانی یا لقا نخل است که در فرودین ماه هر سال شروع می شود و تا پایان فروردین ادامه دارد.

وی مرحله بعدی را آرایش یا ردکردن پنگ عنوان کرد که از اوایل اردیبهشت تا پایان تیرماه ادامه دارد و مرحله آخر برداشت رطب است که در شهریورماه آغاز می شود .

شهرستان کازرون در 120 کیلومتری جنوب غربی فارس به عنوان یکی از قطبهای تولید خرما در این استان به شمار می رود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: هرس ، درختان ، نخل ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.