ایران در حال آمادگی برای راه اندازی کارخانه تبدیل اورانیوم به اکسید است، کارخانه‌ای که میبایست بر اساس توافق ژنو، پیش از این راه‌اندازی می شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز؛ ایران آماده راه‌اندازی کارخانه تبدیل اورانیوم به اکسید است.
 
این اقدام ایران پیش از انقضای مهلت 6 ماهه توافق ژنو انجام می‌پذیرد.
 
این منابع دیپلماتیک در ادامه افزودند: ایران به جز این گام (راه اندزای کارخانه تبدیل اورانیوم به اکسید) تمامی دیگر تعهدات مندرج در توافق‌نامه ژنو را عملی کرده است.
 
یکی از مفاد توافق بین ایران و کشورهای 1+5 در توافق موقت سال گذشته در ژنو این بوده که ایران باید تا اواخر ماه ژوئن (تیرماه) اقداماتی را برای کاهش ذخائر گاز اورانیوم خود که به مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای با غلظت بالای 5 درصد تبدیل شده‌اند را کاهش دهد.
 
خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده بود ایران برای تحقق این هدف، تأسیساتی در نزدیکی شهر اصفهان ساخته تا گاز اورانیوم را به پودر تبدیل کند.

ساخت این تاسیسات پایبندی ایران را به توافق موقتی که در 24 نوامبر بین ایران و گروه 1+5 منعقد شد نشان می دهد.
اما با توجه به وجود شکاف و اختلافات گسترده در مذاکرات برخی از دیپلمات ها و کارشناسان معتقدند مذاکرات- یا توافقنامه اولیه- باید تمدید شود.
پس از ماه ها تاخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه مه اعلام کرد این ساخت کارخانه آغاز شده اما فعالیت آن شروع نشده است.
از آن پس منابع اعلام کردند که گام های عملی برداشته شده که نشان می دهد کار به زودی آغاز خواهد شد.یکی از این اقدامات فک مهروموم آژانس بر سلیندرهای گاز است که قبل از اتصال آن به خط تبدیل، ضروری است.
با توجه به اندک زمان باقیمانده،دیپلمات ها به دقت این مسئله را زیر نظر دارند تا پایبندی ایران به توافقنامه ماه نوامبر را مورد نظارت و ارزیابی قرار دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار