یک جامعه‌شناس گفت: فرو ریختگی فرهنگی، سقوط ارزش‌ها و هنجارها از علل کاهش سن اعتیاد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، روایت اشک‌های جاری بر گونه‌های کودکان ناشی از نزاع همیشگی مادر با پدر بر سر بر دودمان رفتن زندگی گوش تمامی ما را پر کرده است و جای خود را به آه و افسوس‌های مادران که شاهد بی‌فروغ شدن شمع زندگیشان هستند داده است؛‌ مادرانی که به جای تماشای بازی‌های کودکانه شاهد لحظه به لحظه ذوب شدن نوجوانان و حتی کودکان خود هستند.

 در این خصوص امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس در خصوص کاهش سن اعتیاد در جامعه گفت: اعتیاد همانند بیماری ویروسی شیوع پیدا کرده و هر سال شاهد افزایش آمار اعتیاد همراه با سیر نزولی سن اعتیاد هستیم.

وی اظهار داشت: جامعه دچار بی‌قاعدگی، فرو ریختگی فرهنگی، سقوط ارزش‌ها و هنجارها شده است، کمرنگ شدن معنویات در بین خانواده‌ها و از سوی دیگر روند صعودی خانواده‌های تک‌سرپرست،‌ میزان کنترل بر فرزندان به مراتب کمتر می‌شود و شاهد روند صعودی آمار اعتیاد در سنین بسیار کم هستیم.

مقدم در ادامه با اشاره به اینکه تجانس فرهنگی در جامعه رو به افزایش است بیان کرد: از شاخصه‌ای بارز این تجانس فرهنگی، اعتیاد روز افزون دختران در جامعه است.

قرایی‌‌مقدم در پایان خاطرنشان کرد: ‌خانواده، رسانه‌، آموزش و پرورش و آموزش والدین از مهم‌ترین فاکتورهای مقابله با این معضل اجتماعی است.

اما در این زمینه نیاز به درنگی بیش از گذشته است چه بسا که آنالیزهای اجتماعی تاکنون نه تنها کاهش این معضل را نشان نمی‌دهند بلکه روز به روز شاهد افزایش آن هستیم و این امر حاکی از آن است که این اقدامات تئوری تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است و زمان آن رسیده که اقدامات عملی جای خود را به اقدامات تئوری بدهد، از جمله احداث فضاهای مطلوب برای تفریحات سالم، ایجاد فضاهای فرهنگی و آموزشی مطلوب برای جوانان، تنها راهکار مؤثر برای مقابله با معضل خواهد بود اما فاصله بسیار زیاد جامعه کنونی با جامعه پویا،‌ نیاز به تصمیمات مدبرانه مسئولین را بیش از پیش می‌طلبد./گزارش از شبنم رخ فیروزگرانی
 
انتهای پیام/
برچسب ها: سوختن ، فرصت ، سقوط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار