پیوندی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نیاز 33 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه صنعت پتروشیمی/لزوم ایجاد مشوق های لازم در خوراک مایع

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون برای اجرای ٥٥ میلیون تن پروژه در پتروشیمی نیاز به ٣٣ میلیارد دلار سرمایه گذاری است، گفت: از این سرمایه گذاری می توانیم سالانه ٢٦ میلیارد دلار درآمد کسب کنیم.

محمدحسن پیوندی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به این که امروز چالشها و مشکلات موجود در صنعت پتروشیمی ایران آسیب شناسی شده اظهار داشت: براساس مطالعات  صورت گرفته، دلیل توسعه نیافتن صنایع پایین دست و تکمیلی پتروشیمی در کشور کمبود پروپیلن است، بنابراین در چند سال آینده عملکرد شرکت، پروپیلن‌محورخواهد بود.

وی تصریح کرد: مساله ایجاد مشوق در بخش خوراک مایع بسیار حیاتی است تا تولید پروپیلن افزایش یافته و در نتیجه صنایع تکمیلی باوفور تولید پروپیلن توسعه یابد.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود:  اتیلن به وفور از منابع اتان در کشور تولید شده است و  با توجه به تبدیل ٦٠ تا ٧٠ درصد اتیلن دنیا به انواع پلی اتیلن‌ها وگلایکول و تبدیل بخشی نیز به پلیمرهای غیر پلی‌اتیلنی‌، انواع پلی اتیلن در کشور به وفور وجود داشته است.
 
پیوندی با اشاره به اینکه،صنایع وابسته به پلی‌اتیلن در کشور توسعه پیدا کرده ولی صنایع وابسته به پروپیلن توسعه نداشته‌ است اظهار داشت: از آخرین واحد (جم) که در آن سرمایه‌گذاری کردیم دیگر در هیچ واحدی، ‌پروپیلن تولید نشده است، در این شرایط، پروپیلن تولیدی در کشور نیز بلافاصله به پلی‌پروپیلن بدل شده است، و صنایع شیمیایی وابسته به پروپیلن در کشور توسعه نیافته اند که خود مواد اولیه یک زنجیره بزرگ از صنایع تکمیلی است.
 
وی گفت: تمام برنامه صنایع پتروشیمی را برای تولید پروپلین متمرکز کردیم تا مواد اولیه را در اختیار صنایع پایین دستی قرار دهیم وقتی که از صنایع پایین دستی حرفی به میان می آید نخست باید مواد اولیه ایجاد شود تا این صنایع رشد پیدا کند. از انجا که صنایع پایین دستی سرمایه بر نیستند باید در این زمینه مواد اولیه در داخل کشور تولید تا صنایع دیگر توسعه پیدا کنند.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: مشکل اصلی صنایع پایین دستی در طی سالهای اخیر این بود که قیمت نفت خام در ده سال گذشته بالا رفته و واحدهایی که با کراکرهای مایع که با نفتا و کاندسیت کار می کردند حاضر نشدند در این بخش سرمایه گذاری کنند باید سرمایه گذاری در جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز این واحد‌ها صورت گیرد.
 
پیوندی افزود: آینده صنعت پتروشیمی ایران روشن است وبا توجه به توسعه بخش بالادستی پتروشیمی در کشور، فضا برای گسترش صنایع پایین دستی مهیاست و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند با اطمینان در طرحهای توسعه ای صنایع تکمیلی حضور پیدا کنند.
 
پیوندی با بیان اینکه هم اکنون برای اجرای ٥٥ میلیون تن پروژه در پتروشیمی نیاز به ٣٣ میلیارد دلار سرمایه گذاری است، افزود: از این سرمایه گذاری می توانیم سالانه ٢٦ میلیارد دلار درآمد کسب کنیم.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به مطلوب بودن وضع طرحهای مسیر خط لوله اتیلن غرب افزود: از طرحهای مسیر این خط لوله پتروشیمی لرستان و مهابان امسال و پتروشیمی کردستان نیز بهار سال آینده به بهره برداری می رسد.
 
وی با اشاره به اینکه حدود ١٤ – ١٥ طرح در حال احداث وجود دارد که به عنوان اولویت به آنها توجه ویژه شده است، افزود: این طرحها تا ٤ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و حدود ١٠ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور افزوده می شود.
 
پیوندی همچنین به نهایی شدن تامین مالی ٧ پروژه متانول در عسلویه اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این واحدها نیز حدود ١٠ میلیون تن متانول وارد بازار جهانی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: برنامه های متنوعی برای آینده صنعت پتروشیمی پیش بینی شده است  و این صنعت یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشور در سالهای آتی خواهد بود.
 
پیوندی خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی محور و ستون توسعه اقتصادی کشور و با تمام بخشهای صنعت در ارتباط است، به همین دلیل، منابع به دست آمده در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها می تواند در بخش تولید مصرف شود و سرازیر کردن منابع به سوی تولید و جلوگیری از اسراف می تواند  به جهش دوم صنعت پتروشیمی منجر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار