التهاب و زخم معده از جمله بیماری‌های گوارشی است که افراد را برای روزه داری دچار تردید می‌کنند در این میان گروهی از بیماران گوارشی هستند که می‌توانند روزه بگیرند به هر حال برای روزه داری همراه با حفظ سلامتی، شناخت نوع و میزان مشکل گوارشی، اهمیت دارد.

افشین هوشیار فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: زخم‌های گوارشی دو نوع هستند که شامل زخم معده و زخم اثنی عشر است بر خلاف تصور عمومی، بیشتر زخمها مربوط به معده نبوده و زخمهای اثنی عشر هستند.

زخمهای اثنی عشر، زمینه میکروبی دارند که عواملی چون گرسنگی طولانی باعث خونریزی و تشدید علائم و درد در بیماری زخم اثنی عشر می‌شود بنابراین به این افراد توصیه‌ای برای روزه‌داری نمی‌شود و اصولا باید از گرسنگی طولانی مدت بپرهیزند.

وی در ادامه گفت: در زخم معده که کمتر با اسید در ارتباط است، معمولا درد بعد از مصرف غذا ایجاد مشکل می‌کند و به طور کلی افرادی که دارای زخم‌های گوارشی حاد هستند، گرسنگی طولانی جایز نیست و توصیه به روزه داری نمی‌شود.

این فوق تخصص گوارش اظهار داشت: برای گروهی از افراد که سابقه زخم در گذشته داشته‌اند و در حال حاضر بهبود یافته‌اند و علامتی ناشی از زخم ندارند، منعی برای روزه داری وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار