همزمان با گسترش شبکه مترو و پس از بررسی‌های کارشناسی مونوریل می تواند به عنوان پل ارتباطی خطوط مترو استفاده شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، تجربه کشورهای پیشرفته در بحث حمل و نقل شهری لزوم استفاده از قطار شهری( مترو) نسبت به سایر وسایط نقلیه مزیت دارد اما در بسیاری از مناطق شهر تهران که عرض معابر مناسب و موانع کمتری دارد استفاده از مونوریل معقول و منطقی است.

پیمان فقیه نوری کارشناس محیط زیست با بیان اینکه همواره طرحهای آینده نگر و دراز مدت بهتر از طرحها و راه حلهای مقعطی است گفت: بررسی آماری خطوط بهره برداری شده مترو نشانگر آن است که قطار شهری از نظر سرعت، تعداد مسافر جا به جا شده و انرژی مصرفی نسبت به سایر وسایط نقلیه مزیت دارد.

وی افزود: با توجه به معضل افزایش آلودگی هوای تهران در سالهای اخیر و طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران اولویت با گسترش شبکه مترو و وسایط نقلیه گازسوز ( اتوبوس) داده شده است و به نظر می‌رسد بکارگیری خودروهای سواری بنزین سوز برخلاف برنامه‌های ستاد کاهش مصرف سوخت کشور باشد.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه خودروهای مسافربرغیر تاکسی هم اکنون علیرغم نداشتن مجوزهای لازم درحال جا به جایی بوده و در صورت تبدیل شدن این خودروها به تاکسی، تفاوت چندانی در ظرفیت حمل مسافر شهر ایجاد نخواهد شد. البته در حد استاندارد جهانی در صورت نیاز ، تبدیل مسافر به شخصی به تاکسی امری مطلوب تلقی می شود که درحال انجام است.

نوبری گفت: در بسیاری از مناطق شهر تهران که عرض معابر مناسب و انحراف و موانع کمتر داشته باشد استفاده از مونوریل منطقی است بنابر این همزمان با گسترش شبکه مترو،‌ می توان به احداث و بهره برداری از این وسیله اقدام کرد.

به عنوان مثال در اتوبانهای شهید همت ، شهید چمران، یادگار امام، اتوبان آهنگ ، شیخ فضل الله  و آزادگان) که می‌تواند پس از بررسی کارشناسی به عنوان پل ارتباطی خطوط مترو استفاده شود.

وی با اشاره به کاهش سفرهای زائد درون شهری خاطرنشان کرد: چنانکه در طرح خدمات الکترونیکی و اینترنتی شبکه بانکی نیز در سالهای اخیر مشاهده شده است با استفاده از این خدمات در کلیه سطوح ( خدمات، فرهنگ و اطلاع رسانی) می ‌توان بسیاری از سفرهای زائد را حذف و ترافیک شهر را روان کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.