دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نجات این دریاچه، اظهار داشت: اگر قرار باشد که با 50 درصد آب‌های تجدیدپذیر، کشور را اداره کنیم قطعا سهم بخش کشاورزی کمتر از 40 میلیارد متر مکعب خواهد بود که باید فعالیت‌های این بخش را متناسب با این حجم تنظیم کنیم.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، عیسی کلانتری در نخستین جلسه شورای استانی فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: بخش عمده آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از طریق صرفه‌جویی تامین خواهد شد و در این میان بخش کشاورزی سهم عمده‌ای دارد.

 وی با بیان این که کاهش 40 میلیارد متر مکعب مصرف آب در کشور ضروری است، افزود: در حال حاضر بیش از 80 درصد آب‌های تجدیدپذیر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که حجم ایده‌آل مصرف، 35 درصد است و طبق اعلام وزیر نیرو این میزان در سال جاری نباید بیشتر از 50 درصد باشد.

کلانتری افزود: اگر قرار باشد که با 50 درصد آب‌های تجدیدپذیر، کشور را اداره کنیم بین 50 تا 55 میلیارد متر مکعب آب خواهیم داشت که سهم بخش کشاورزی کمتر از 40 میلیارد متر مکعب خواهد بود.

وی تاکید کرد: برای اداره بخش کشاورزی با این حجم آب، سرمایه‌گذاری سنگینی لازم است و حفظ تمدن کشور ایجاب می‌کند که با آب کمتر، تولید بیشتر داشته باشیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت شوراهای استانی فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه در استان‌های حوزه آبریز این دریاچه، گفت: این شورا با هدف پایش امور اجرایی و همچنین کمک به تامین بودجه شروع به کار کرده و باید مردم منطقه را از خطرات ناشی از خشک شدن این دریاچه آگاه سازد.

وی خاطرنشان کرد: برای نجات دریاچه ارومیه در سال جاری 14 هزار و 670 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده که خارج از بودجه کشور بوده و در هر شرایطی این بودجه تامین و برای نجات دریاچه هزینه خواهد شد.

کلانتری افزود: تنها نگرانی ما این است که کارهای اجرایی به شرکت‌های ملی سپرده شود که در این صورت دچار مشکل خواهیم شد و بهتر است این امور به شرکت‌های استانی که از انگیزه بالایی برخوردارند محول شود.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای دستورالعمل‌های احیای دریاچه ارومیه در سال 1402 شاهد دریاچه‌ای با وسعت چهار هزار و 300 کیلومتر مربع و 15 میلیارد متر مکعب آب باشیم.
 
انتهای پیام/س
برچسب ها: کاهش ، مصرف ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.