راهکاری نادرست برای "کتمان حقیقت"

یک روانشناس گفت: برخی افراد برای اینکه اشتباه خود را پنهان کنند و یا خودشان را مطابق میل اطرافیان نشان دهند به دروغ پناه می‌برند.

حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: دروغ یک عمل روانی و اجتماعی است و معمولا بیانی خلاف واقع و یا کتمان یک واقعیت است و عملی است که فرد سعی می‌کند کم و بیش به طور عمدی گفتار یا عمل نادرستی را در ذهن دیگران درست و حقیقی جلوه دهد.
 
وی افزود: دروغ سخن یا مطلبی است که مطابق با واقع و حقیقت نیست یعنی بین آنچه که توسط فرد بیان می‌شود و آنچه در جهان خارج وجود دارد در رابطه منطقی و صحیح وجود ندارد.
 
وی تصریح کرد: دروغ گویی مانند سایر بیماری‌های روانی و عاطفی ابتدا از یک مسئله ساده کوچک آغاز می‌شود و چنانچه به موقع درمان نشود به یک بیماری روحی تبدیل می‌شود که مشکلات بسیاری را برای فرد مبتلا و دیگران فراهم می‌سازد.
 
وی ادامه داد: از نظر روانی دروغ‌گویی برقرار کردن نوعی رابطه‌ بیمارگونه با دیگران است که علاوه بر شخص دیگران را نیز دچار ناراحتی و مشکل می‌کند.
 
ابراهیمی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال دروغ‌گویی هر دلیل که داشته باشد مسلما باعث بروز تغییراتی در فرد می‌شود و لذا شناخت این تغییرات به ما کمک خواهد کرد تا با موفقیت بیشتری تفاوت حرف راست و دروغ را متوجه شویم. تا زمانی که دروغگویی به صورت عادت در نیامده باشد و جزء شخصیت ثابت فرد نشده باشد معمولا با نشانه‌هایی همراه است.
 
انتهای پیام/
 

 

برچسب ها: دروغ ، راه ، نادرست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار