ایران بعد از عربستان دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین وارد کننده لوازم آرایشی در جهان است، آمار مصرفی سرانه هر خانم ایرانی حدود 150دلار است.

 شکوفه فروغی روانشناس درگفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: در طی سال‌های اخیر استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نه سن خاصی دارد و نه شامل حال قشری خاص می‌شود.

لوازم آرایشی درحال حاضر به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی دختران ایرانی تبدیل شده است.
وی در ادامه گفت: طبق آمارهایی که به دست آمده سن استفاده از لوازم آرایشی در دختران ایرانی به 15سال رسیده است که این امر خود به نوعی آسیب فرهنگی و اجتماعی به حساب می‌آید. مشاهدات حاکی از آن است که در کشورهای اروپایی و بعضاً آمریکایی زنان در میان سالی و یا پیری که زیبایی و جوانی خود را از دست داده‌اند از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، استفاده از لوازم آرایش از سنین نوجوانی آسیب‌های پوستی فراوانی به بانوان می‌رساند.

وی در ادامه بیان داشت: دختران در سنین نوجوانی با آرایش کردن تلاش می‌کنند از گروه سنی خود پیشی بگیرند آن‌ها با آرایش کردن گمان می‌کنند که به بزرگ سالی و استقلال رسیده‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: برخی از دختران ایرانی برای جلب توجه دیگران و گروهی دیگر به دلیل الگوبرداری نادرست از گروه دوستان و همسالان از آرایش زیاد استفاده می‌کنند. غافل از این که آرایش‌های نامناسب و به دور از شأن اجتماعی و گاها انسانی تنها موجب می‌شود که دیدگاه عموم مردم نسبت به فردی که از این گونه آرایش‌ها استفاده می‌کند عوض شود و در مورد وی فکر مناسبی نداشته باشند. اگر دختران جوان ما به خودباوری لازم دست پیدا کنند به هیچ عنوان تحت تاثیر دیگران و تبلیغات کاذب در این زمینه قرار نمی‌گیرند.

فروغی در ادامه گفت: وقتی با دختران جوان صحبت می‌کنیم و علت استفاده پیش از حد از لوازم آرایش را از آن‌ها جویا می‌شویم به آن در پاسخ می‌گویند: داشتن چهره زیبا یکی ازملاک‌های اصلی پسران برای ازدواج است به همین دلیل آنها همواره در پی استفاده از لوازم‌های آرایشی گوناگون هستند تا بتوانند برای ازدواج موقعیت بهتری پیدا کنند که این موضوع از نظر من خود یک نوع معضل اجتماعی می‌باشد.

وی در ادامه بیان کرد: بانوان معتقدند که زمانی که آرایش می‌کنند از احساسات منفی آنها نسبته به خودشان کاسته می‌شود و دید بهتری نسبت به خودشان دارند اعتماد به نفس پیدا می‌کنند.
البته تبلیغات بیش از حد رسانه‌ها و دسترسی آسان به لوازم آرایش از عوامل استفاده بیش از حد دختران و زنان ایرانی نیز هست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: والدین از سنین کودکی باید به جای ایجاد محیط خفقان‌آور در خانه و جلوگیری از انجام کارهایی که فرزندشان علاقه‌مند به انجام آن هستند بهتر از مرز راه درست از نادرست را به فرزندشان بیاموزند. دختران باید بدانند منظور از زیباتر شدن زدن ماسک‌های رنگی به صورت نیست.

انتهای‌پیام/
 

برچسب ها: پرداخت ، زیبا ، آرایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار