مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: عملیات ساخت برج پرنده نگری تالاب کویری میقان اراک آغاز شده است.

 ˈامیر انصاریˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، افزود: سازه این برج با ارتفاع 12 متر طراحی شده که در آن اتاقک رصد پرندگان و تجهیزات ویژه ونخصصی برای پرنده نگری پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: بر فراز این برج دکل 10 متری با امکانات دوربین مدار بسته نصب می شود که علاوه بر ایجاد امکان پایش زیست محیطی گرد و غبار در تمامی تالاب، از طریق نمایشگرهای نصب شده در اتاقک بالای برج امکان پخش تصاویر زنده از زیست پرندگان و رفتارشناسی آنها فراهم می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: طراحی دکل فوقانی این برج از معماری برج میلاد گرفته شده است.
انصاری توضیح داد: ساخت سازه فلزی این برج و نصب تجهیزات تخصصی آن در مجموع یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد که تا نیمه مردادماه امسال آماده بهره برداری می شود.
وی بیان کرد: هدف از ساخت این برج پرنده نگری ایجاد زیرساخت مناسب برای مدیریت تالاب و پایش و حفاظت بهینه این زیستگاه، انگیزه مداری برای تقویت گردشگری، معرفی داشته های طبیعی و افزایش فرهنگ حفاظت از تالاب است.
انصاری گفت: با توجه به اینکه تالاب میقان اراک یکی از مهمترین کانون های زیستگاهی پرندگان مهاجر است ایجاد سکوی تغذیه دستی درناها برای فصول سرد سال که احتمال محاصره این پرندگان در برف و ناکافی بودن منابع غذایی وجود دارد در دست انجام است.
وی خاطرنشان کرد: جانمایی این برج پرنده نگری در منطقه جنوب غربی تالاب میقان اراک که بیشترین تجمع پرندگان را دارد پیش بینی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تاکنون سه برج پرنده نگری در زیستگاههای تالابی کشور ساخته شده اما از نظر ارتفاع سازه و تعریف کاربری تحقیقات پرنده نگری و خدمات پایشی هیچ کدام نظیر برج میقان اراک نیست.
حوضه آبی تالاب کویری میقان اراک با مساحتی حدود 12 هزار هکتار در ناحیه ای کم ارتفاع، مردابی و با آب شور است.
تالاب میقان اراک به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حمایت و مدیریت محیط زیست کشور است و در مجموع 154 گونه از چهار رده جانوران در آن گزارش شده است.
16درصد از پرندگان کشور و 52 گونه گیاهی و تنوع زیستی در این تالاب کویری شناسایی شده است.
تالاب کویری میقان اراک با 25 هزار هکتار در 15 کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و جز یکی از 10 تالاب مهم کشور است که سال گذشته طرح زیست بوم برای آن پیش بینی شده است.
این تالاب یکی از زیستگاه های فصلی پرندگان مهاجر به ویژه درناهای خاکستری است وهر ساله علاوه برکوچ حدود 12هزار قطعه به این زیستگاه 40 هزار قطعه پرنده مهاجر دیگر نیز فصلی از سال را در این تالاب کویری بیتوته می کنند.
مطالعات انجام شده وجود 140 گونه پرنده را در تالاب میقان نشان می دهد که 70 درصد آنها مهاجر هستند و 40 گونه آنها در جوجه آوری ثبت شده اند./س
برچسب ها: عملیات ، ساخت ، پرنده ، نگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.