شکست آخرین نوع از این طرح ها، یعنی همان طرح خاورمیانه ی جدید با توسل به زور در جنگ 2006، حامیان و بانیان این طرح را به تلاش برای جنگ نرم از طریق نفوذ در فرهنگ ملت ها و تغییر ساختار آگاهی جمعی در جوامع هدف واداشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "البعث"؛ با نگاهی عمیق به رویدادهای متوالی و سریعی که در منظقه جریان دارد، مشخص می گردد که این رویدادها، حاصل برنامه ای یک روزه نیست، بلکه نتیجه برنامه‌ای پر پیچ وخم است که سالها روی آن کار شده و شخصیت ها و سازمان های مختلفی، خواسته یا ناخواسته، در تشکیل گروه های تروریستی داعش و غیر ذلک، سهیم بوده‌اند.
 
نزاع برسر منطقه و تسلط بر منابع آن از طریق طرح های مختلف صورت گرفته است؛ شکست آخرین نوع از این طرح ها، یعنی همان طرح خاورمیانه ی جدید با توسل به زور در جنگ 2006، حامیان و بانیان این طرح را به تلاش برای جنگ نرم از طریق نفوذ در فرهنگ ملت ها و تغییر ساختار آگاهی جمعی در جوامع هدف واداشت. بنابراین، دیگر برای ایجاد سازمان های سیاسی دست نشانده از طریق عملیات نظامی مستقیم و غیر مستقیم، اقدامی صورت نگرفت، بلکه تلاش شد از طریق تهاجم فرهنگی، جوامعی دست نشانده ایجاد شود؛ از آنجایی که تحقق این طرح بسیار سخت بود، بنابراین بهترین راه برای تحقق آن، ایجاد گروه های سلفی و نادانی بود که به خاطر برخی مسائل اعتقادی و قومی، به جان یکدیگر بیفتند و خونریزی کنند.
 
آنچه برای ما حائز اهمیت است، این است که ما به عنوان اعراب، با اندوخته های مالی خود، در ارائه ی چهره ای زیبا و مظلوم از آمریکا و اسرئیل اشغالگر و تضعیف مقاومت، در این طرح غربی مشارکت داشته ایم؛ پس از آنکه حمله ی آمریکا به عراق را "مداخله ی بشردوستانه و ضروری" توصیف کردیم، رژیم اشغالگر صهیونیستی، مقاومت فلسطین را اقداماتی تروریستی معرفی کرد و تروریسم واقعی، از طریق اصطلاحاتی باظاهر پرزرق و برق و معنای متناقض، مانند مخالفان مسلح اعتدالگرا" در سوریه و "انقلاب عشائری" در عراق، صفت انقلابی به خود گرفت.
 
در همین چارچوب، مشاهده می شود که این طرح غربی در سطح رسانه ای به مرحله ی جدیدی رسیده و حامیان تروریسم، این صفت را از صاحبان اصلی آن جدا کرده و به قربانیان آن نسبت می دهند؛ مهمترین شاهد برای این مدعی، تلاش گروه تروریستی موجود در عراق در جهت تثبیت نام داعش برای خود است؛ این در حالی است که هر فرد با بصیرتی میداند داعش از آبشخور خلیجی-آمریکایی تغذیه می کند و اهداف تروریستی آنها را دنبال می نماید و سخنان اوباما مبنی بر مبارزه با تروریست عبث و برای انحراف افکار عمومی است.
 
بنابراین، این جنگی است که آگاهی جمعی را هدف قرار داده و به دلیل برخی خیانت های عربی تا حدودی هم موفق شده است و درگیری های مذهبی-قومی که شاهد هستیم، دستاورد آن است.
 
البته تاریخ، درسهای بسیاری ارائه می کند؛ نبرد سوریه درس سختی به توطئه گران داد؛ جنگی که سوریه با شجاعت با آن مقابله کرده و در مقابل آن تسلیم نشد، تا اینکه به پیروزی رسید؛ این درسی تاریخی است که دائما باید تکرار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار