لی هونگ ژونگ دبیر حزب کمونیست استان هوبئی چین در دیدار با ولی‌اله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت ایران بر تعامل و همکاری تهران و پکن، برای راه‌اندازی جاده ابریشم قرن بیست‌و یکم تاکید کرد و گفت: امیدواریم ایران مسیر تردد کالاهای چینی به قفقاز باشد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل ازسازمان توسعه تجارت ایران، لی هونگ ژونگ در این دیدار که شامگاه سه‌شنبه در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، با اشاره به دوستی و روابط موثر ایران و چین، هدف بزرگ سفر به ایران را پیشبرد طرح جاده ابریشم قرن بیست‌ویکم توصیف کرد.
 
وی در این خصوص افزود: ایده کمربند اقتصادی جاده ابریشم سال گذشته از سوی رییس‌جمهوری چین مطرح شد و مقامات ایرانی نیز نسبت به آن نظر مساعدی داشتند و حالا در این سفر که به همراه تجار، بازرگانان و اعضای حزب کمونیست استان هیوبی انجام شده، مقدمات این طرح فراهم شده است.
 
دبیر حزب کمونیست استان هوبئی چین افزود: ما با خود پروژه‌ها و فرصت‌های همکاری واقعی آورده‌ایم و تلاش می‌کنیم همکاری و ارتباط دوستانه خود را به یک الگو در زمینه‌های مختلف تبدیل کنیم.
 
وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه در استان آذربایجان شرقی افزود: در زمینه تولید فولاد، تجهیزات، برق، مخابرات و کشاورزی بین استان هوبئی و آذربایجان شرقی زمینه‌های همکاری وجود دارد و باید از برتری و توانمندی‌های یکدیگر استفاده کنیم.
 
هونگ ژونگ آینده همکاری‌های دو جانبه ایران و چین را درخشان خواند و بر علاقه‌مندی دو کشور برای گسترش مبادلات تجاری و پایه‌گذاری تجارت تاکید کرد.
 
در این دیدار ولی افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت، چین را شریک نخست تجاری ایران خواند و زمینه‌های همکاری دو کشور را گسترده و وسیع توصیف کرد.
 
 وی با تاکید بر توسعه همکاری‌ها در بخش ترانزیت گفت: موقعیت استراتژیک ایران به گونه‌ای است که در حمل‌ونقل کالا از چین به قفقاز و آسیای میانه، می تواند نقش تعیین کننده ایفاء کند و ایران آمادگی گسترش روابط در این زمینه را دارد.
 
رییس سازمان توسعه تجارت گفت: در زمینه همکاری‌های نمایشگاهی، تمایل داریم همکاری خود را ادامه دهیم و در این راستا از حضور شرکت‌های چینی در داخل کشورمان استقبال و به طبع آمادگی خود را برای حضور در نمایشگاه‌های چین اعلام می‌کنیم.
 
رییس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به حجم روزافزون مبادلات تجاری تهران و پکن افزود: شرکت‌های حاضر در چین در بخش های مختلف این توانایی را دارند که ارتباط نزدیک‌تری با همتایان خود در ایران همچون پروژه فولاد داشته باشند.
 
وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و تدابیر دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی، اظهار امیدواری کرد که امکانات مالی ایران هرچه سریع‌تر در چرخه تبادلات تجاری قرار بگیرد و زمینه همکاری با کشورهای مختلف فراهم شود.
 

برچسب ها: ابریشم ، چین ، افخمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار