در صورت بی توجهی به ورود دام غیرمجاز به مراتع بحران زیست محیطی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت :هر ساله زنگ ورود دام به مراتع استان زنجان از 15 خرداد به صدا درمی آید؛ فرصتی که عشایر نیمه کوچ رو سطح استان زنجان به دامن مراتع قدم می گذارند.

اسکندری افزود:اما طی سالهای اخیر رویداد تلخ تکراری برای منابع طبیعی استان ورود دام غیرمجاز به مراتع این استان است که در صورت بی توجهی به بحران زیست محیطی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: عشایر و دامداران دارای پروانه چرا باید به اندازه مجاز دام وارد مرتع کند که متاسفانه از سوی عشایر و دامدار توجهی به این موضوع نمی شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، با اشاره به اینکه باید در زمان تعیین شده دام وارد مرتع شود تصریح کرد : در این صورت زمان برای بذرافشانی وجود خواهد داشت.

اسکندری اضافه کرد :به دلیل بی توجهی دامداران پروانه جدید صادر نمی شود مگر اینکه دامداری فوت کند و یا قصد فروش پروانه خود را داشته باشد.

وی، اجرای طرح قرقبان برای جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به مراتع را یادآور شد و افزود:: این طرح در قدیم به دلیل اینکه چوپان حریم مراتع را نمی دانست، اجرا می شد که ماحصل آن بکر بودن مراتع سطح استان بود.

این مسئول با اشاره به برگزاری جشنواره ییلاق در منطقه اولن دلبر در خرداد ماه امسال تاکید کرد :عشایر منطقه اولن دلبر نیز از ورود دام غیرمجاز به دامن طبیعت خودداری کنند تا در سالهای آینده نیز گردشگران بی شماری رهسپار این منطقه شوند./ز


برچسب ها: ورود ، دام ، غیر مجاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.