زاهدان/

لباس اصیل سیستانی، نشان تمدن و اصالت مردم سیستان

یک استاد دانشگاه گفت: لباس اصیل سیستانی نشان از تمدن و اصالت چندین هزار ساله مردم سیستان دارد و از قسمت های متفاوتی تشکیل شدهاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، امان الله تمندرو افزود:جوقه قسمتی از لباس مردم سیستان است و نوعی کت است که به علت دوام و هزینه بسیار بالا آن را تا چند نسل به تن می کردند. این کت امروزه مشابه ژاکت هایی است که مردان مورد استفاده قرار می دهند و از پشم رنگ خورده بافته می شود.

وی ادامه داد: قبا نیز نوعی دیگر از لباس است و تن پوش مردانه بلندی است که در زمستان می پوشیدند و یقه آن گرد و بدون برگردان بود و معمولاً لبه بلندی داشت و با سنجاق تزئینی باز و بسته می شد و جلوسینه و سر آستین را برای زیبایی بیشتر براق دوزی می کردند.

تمندرو خاطر نشان کرد: در سیستان از همان دوران کودکی کلاه بر سر می گذاشته و آنرا در زمستان و تابستان مورد استفاده قرار می دادند و به طور کلی مردان هرگز سربرهنه ظاهر نمی شدند. کلاهی که مردان در خانه به هنگام استراحت می پوشیدند عرقچین نام داشت که از جنس پارچه نخی بود.

وی گفت: مردان سیستان و بلوچستان برای پوشش سر خود از سربندی به نام لنگته استفاده می کردند. این سربند مشابه عمامه است اما به شکل عمامه روحانیون آنرا بر سرنمی پیچند بلکه یک سرآن را لای سربند و سردیگر آن را رها می کنند و عرق چین، کلاه دست بافی است که معمولاً سفید بوده و آنرا زیر لنگته بر سر می‌کنند.

انتهای پیام/ز


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.