بیست و پنجمین گردهمایی فدراسیون بین المللی نقشه برداران (FIG) و دومین نشست UNGGIM با حضور نمایندگان سازمان نقشه برداری ایران در کشور مالزی برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه برداری، علیرضا آزموده اردلان رئیس سازمان نقشه برداری کشور به عنوان عضو ناظر مجمع عمومی این فدراسیون و مهندس شمعی مدیر کارتوگرافی سازمان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران ، در این نشستها حضور داشتند.

آغاز گردهمایی فدراسیون بین المللی نقشه برداران با حضور نخست وزیر کشور مالزی و در حضور مسئولین و مقامات بلند پایه این کشور و رؤسای نقشه برداری کشورهای دیگر برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه محمد عظیم محی الدین رئیس انجمن نقشه برداران کشور مالزی در ارتباط با شعار کنفرانس که "درگیری با چالش ها برای ارتباط بیشتر "بود، توضیحاتی ارائه نمود و ضمن خوشامدگویی به حاضرین، اهمیت شناساندن توانمندی‏های نقشه برداری را به مسئولین و مردم خاطرنشان کرد.  

وی اظهار امیدواری کرد تا این همایش مکانی برای ارتباط بیشتر بین بخشهای مختلف صنعت نقشه برداری گردد و موجب رشد آن در جهت رفع نیازهای جامعه شود.

سپس آقای تئو چی‏های(Teo Cheehai ) رئیس فدارسیون نقشه برداران(FIG ) ضمن ابراز خرسندی از حضور نمایندگان کشورها، این همایش را فرصتی مغتنم برای طرح افکار دست اندرکاران نقشه برداری سراسر دنیا، بحث و تبادل نظر برای حل مشکلات این حرفه و بهبود روشهای نقشه برداری دانست.

با توجه به ارتباط انجمن FIG با سازمان های بین المللی و سازمان ملل، به موازات این کنفرانس جلسات متعدد دیگری برگزار شد. از آن جمله می توان به جلسه کمیته اجرایی گروه مدیریت اطلاعات مکانی منطقه آسیا و اقیانوسیه -AP UNGGIM اشاره کرد.

جمهوری اسلامی ایران که عضو هیأت رئیسه این کمیته می باشد، نایب رئیس کارگروه 1 و ریاست کارگروه 2 را نیز عهده دار است. آقای دکتر آزموده اردلان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، به عنوان عضو هیأت رئیسه در جلسات حضور داشت و گزارش فعالیتهای کارگروه 2 را ارائه کرد.

ارائه گزارش کارگروه دو UNGGIM  (سازمان نقشه برداری ایران به عنوان رئیس این کارگروه)، اهمیت اطلاعات مکانی و نقشه ، نقش نقشه بردارها در توسعه پایدار و مدیریت بلایا،  اهمیت محیط زیست و مدیریت زمین،  به اشتراک گذاری اطلاعات از سوی همه کشورها به منظور ایجاد ژئوپورتال منطقه آسیا و اقیانوسیه، تشکیل سیستم اطلاعات مکانی یکپارچه و هماهنگ بر مبنای یک استاندارد بین المللی،  از جمله موضوعاتی که از سوی کشور ایران در میزگرد UNGGIM-AP  توسط دکتر اردلان مطرح شد.        

موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان کشور ایران در این میزگردها مورد توجه مسئولین و مقامات کشورهای دیگر قرار گرفته و برخی کشورها خواستار برقراری تعامل و تبادل دانش نقشه برداری با کشور جمهوری اسلامی ایران شدند.

به عنوان نمونه می توان به ابراز علاقمندی دبیر کل سازمان نقشه برداری کشور انگلستان برای برقرای ارتباط علمی بیشتر و بازدید از سازمان نقشه برداری کشور ایران اشاره کرد. این موضوع از سوی دکتر اردلان مورد استقبال واقع شد.

یکی از رویدادهایی که در این همایش از اهمیت بالایی برخوردار بود، تصمیم گیری درباره ایجاد مرجعی جهانی به عنوان مبنای کارهای ژئودزی بود. این موضوع قرار است در قالب قطعنامه‏ای به تصویب سازمان  ملل برسد.

در ادامه رئیس سازمان نقشه برداری کشور، با توجه به درخواست کارگروه متولی این قطعنامه و عضویت کشورهایی همچون استرالیا و انگلیس ، در کارگروه مذکور شرکت نموده و گروه را در تدوین هر چه بهتر قطعنامه یاری نمود. در نهایت به درخواست مکرر اعضای این گروه و به خاطر زحمات دکتر اردلان، نام جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تهیه کنندگان قطعنامه قرار دادند.

همچنین در حاشیه این دو گردهمایی دکتر اردلان و مهندس شمعی با حضور در سازمان نقشه برداری کشور مالزی، با رئیس این مجموعه و دبیر اجلاس دیدار و گفتگو کردند و از نزدیک با ساختار و فعالیتهای نقشه برداری کشور مالزی آَشنا شدند.

گردهمایی اعضای مجمع جهانی نقشه برداران FIG هر چهار سال یکبار برگزار می گردد وکشور ایران یکی از اعضای این مجمع به شمار می‏آید.

اجلاس 2014 با هدف بیان نظرات شرکت کنندگان در راستای بررسی تغییرات در ساختار این تشکل بین المللی برگزار شد. همچنین سومین اجلاس UNGGIM سال آینده درکشور اندونزی برگزار خواهد شد و اعضای FIG نیز 4 سال بعد مجدداً در کشور ترکیه گردهم خواهند آمد.

گفتنی است بیست و پنجمین گردهمایی فدراسیون بین المللی نقشه برداران (FIG ) و دومین نشست UNGGIM از 27 خردادماه (17ژوئن 2014) به مدت یک هفته و در شهر کوالالامپور کشور مالزی برگزار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار