استاد حوزه و دانشگاه‌های ارومیه فزونی ارزش‌های انسانی و عزت نفس را از دستاوردها و برکات روزه‌داری در ماه مبارک رمضان دانست.

حجت‌الاسلام اسماعیل شیخلو، در گفت‌و‌گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه با اشاره به اهمیت روزه‌داری در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: انسان ارزش و عزت خویش را به‌دست نمی‌آورد جز‌ در سایه تسلط بر نفس که این مهم با یک ماه روزه‌داری در سال و دوری از عواملی که باعث باطل شدن روزه می‌شوند، میسر می‌شود.

وی در ادامه تقویت اراده و نفس در مؤمن را حائز اهمیت ذکر کرد و افزود: با وجود اینکه انسان نیاز و میل به خوردن و آشامیدن و دیگر نیازها در طول روز دارد، ولی با نیت پاک و رضای الهی درصدد تقویت اراده و نفس خویش است و با روزه‌داری برای دنیا و آخرت خویش تلاش می‌کند.

حجت‌الاسلام شیخلو بیان کرد: روزه‌داری، برنامه‌ای مهم برای تسلط بر نفس است و اعمال انسان بر دو نوع، معروف‌ها و نهی‌ها است و می‌دانیم که هر ضرری که متوجه فرد و جامعه می‌شود شامل نهی‌ها است.

وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم در مورد فضائل ماه مبارک رمضان، افزود: روزه‌داری ریشه و عامل اصلی افزایش عزت نفس و شرافت انسان‌ها در دنیا و آخرت است و اگر کسی از تسلط بر نفس خویش عاجز باشد با هزاران ضلالت روبرو می‌شود.

حجت‌الاسلام شیخلو به روایتی از پیامبر اکرم‌(ص) در مورد کنترل خشم، افزود: انسان‌ها هر موقع غضب کردند و خشمگین شدند، خشم خود را فرو برند که در غیر این صورت باعث شر و ضرر خویشتن می‌شوند.

حجت‌الاسلام شیخلو اظهار کرد: کسانی‌که بر خشم خویش کنترل نداشته باشند با مشکلات زیادی روبرو هستند، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای تمرین و تشویق خویشتن در جهت کنترل خشم است.

وی بیان کرد: روایات بسیاری در دین مبین اسلام در مورد کنترل خشم وجود دارد که تأکید فراوانی بر دوری از خشم در جهت تحکیم بنیان خانواده شده است.

استاد حوزه و دانشگاه‌های ارومیه در پایان بهترین راه برای کنترل خشم را وضو گرفتن با آب سرد و خواندن دو رکعت نماز به نیت فرو نشاندن خشم و جلب رضای الهی دانست/ش/ن.

برچسب ها: خواندن ، دانشگاه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.