بندر شهید رجایی در یک قدمی تبدیل شدن به بندر کانونی (هاب) منطقه قرار دارد و طبق قانون برنامه باید این اهداف محقق شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بندر شهید رجایی در یک قدمی تبدیل شدن به بندر کانونی (هاب) منطقه قرار دارد و طبق قانون برنامه باید این اهداف محقق شود.

بندر شهید رجایی مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین بندر کشور است که به عنوان اصلی‌ترین بندر کانتینری ایران در حال حاضر رتبه 44 را در بین بنادر کانتینری جهان و رتبه چهارم را بین بنادر منطقه دارا است.

با اجرایی شدن طرح‌های توسعه این بندر، شاهد ارتقای ظرفیت علمیاتی آن به بیش از 6 میلیون TEU کانتینر و قرار گرفتن در فهرست 20 بندر کانتینر جهان خواهیم بود.

رسیدن به این سطح از عملیات بندری و حفظ موفقیت بندر شهید رجایی به عنوان بندری که دولت و بخش خصوصی هزاران میلیارد تومان در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در شرایط فعلی مستلزم رعایت نکاتی است که نباید از نظر دور بماند.

مجتمع بندری شهید رجایی ، با برخورداری از  موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل  فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها ، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب ، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

براساس اين گزارش این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از 2 هزار و 300 کیلومتر مرز دریایی،  واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استانهای تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی وجاده تاریخی ابریشم،  بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا نموده و با بیش از 80 بندر معروف جهان از طریق 35 خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.

گفتني است مجتمع بندری شهید رجایی ، با 2400 هکتار وسعت ، از ظرفیت پذیرش 70 میلیون تن کالا در سال برخوردار است و ظرفیت بهره مندی از 36 پست اسکله،  با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور، و پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه از ظرفیت 8/5 میلیون TEUکانتینر در سال برخوردار بوده و حجم گسترده ای از عملیات جابجایی کالای عمومی خصوصاً محصولات فولادی ، فله خشک ، فله مایع  و فرآورده های نفتی خام در این بندر انجام می شود.

این مجتمع عظیم بندری بعنوان دروازه  واردات وصادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور ، طی سالهای اخیر حرکتی را برای جهانی شدن و گرفتن سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز کرده و برای ایستادن در رتبه اول بنادر منطقه در افق چشم انداز 20 ساله کشور، برنامه های با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر به اجرا درآمده که ماحصل آن جذب بیش از 9 هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی دراین بندر بوده است.

در نتیجه ای این تلاش ها، بندر شهید رجایی در سال 2011 میلادی با رشدی معادل 46 درصد ، در میان 3500 بندر مهم دنیا با 28 پله صعود از رتبه 72 به رتبه 44 دست یافته است.

براساس اين گزارش، نقطه آغاز این بندر، طرح توسعه و تکمیل حوضچه های دوم و سوم این مجتمع به منظور احداث اسکله های جدید با آبخور حدود 17 متر برای پهلو دهی شناورهای با ظرفیت 150 هزار تن بوده است.

اين گزارش الحاق 2400 هکتاراز اراضی واقع در شمال بندر شهید رجایی و ارتقاء مساحت بندر به 4800 هکتار و فراهم شدن امکان ایجاد یک شهر لجستیک بندری برای بسط و توسعه صادرات مجدد و ارائه خدمات ارزش افزوده از مهمترین اقدامات در حال انجام برای پیوستن این بندر به جمع بنادر نسل سوم جهان بوده  و با اجرای آن در آینده ای نزدیک،  منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ، ارزشمندترین نقش را در شکوفایی اقتصاد ملی و توزیع کالا در منطقه  ایفا خواهد نمود.

 مزایا و ویژگی های منحصر بفرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی:

1)برخورداری از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی .
2)وجود اراضی قابل واگذاری برای فعالیت پشتیبانی ، صنعتی ، نفتی و خدماتی به صورت BOT ، BOOT ، اجاره کوتاه مدت ، میان مدت  و بلند مدت.
3) وجود شبکه های آب ، برق ، تلفن ، IT و سیستم دفع آب های سطحی .
4) امکان استفاده بهینه از شبکه ارتباطی داخلی و بین المللی دریایی ، راه آهن و جاده ای .
5) قرار گرفتن در مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی نظیر شمال و جنوب ، شرق و غرب جهت تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه ، حوزه خلیج فارس و دریای عمان ، افغانستان ، پاکستان و عراق .
6) دسترسی به آب های آزاد و حداکثر استفاده از مزیت های حمل و نقل دریایی .
7)مجاورت با مراکز و قطب های اصلی تولیدی ، صنعتی و پتروشیمی کشور .
8)وجود شبکه های بانکی ، اعتباری ، بیمه ای ، گمرک و سایر مؤسسات خدماتی مرتبط .
9)امکان استفاده از تسهیلات اعتباری و بانکی .
10) وجود ترمینال های اختصاصی ، ترانزیت سوخت و بانکرینگ ، کانتینری ، عمومی و فرآورده های نفتی و مواد معدنی .
پرو‍ژه توسعه ترمینال کانتینری

براساس اين گزارش، پروژه توسعه ترمینال شهید رجایی مشتمل بر ساخت یک ترمینال دیگر در محدوده بندر شهید رجایی می باشد.

ترمینال جدید قرار است ظرفیت کانتینری بندر را به 6 میلیون TEU  در سال افزایش دهد.این پروژه بخشی از یک استراتژی کلی توسعه بندر از طرف سازمان بنادر و دریانوردی ایران می باشد.با تحقق این پروژه بندر شهید رجایی در آینده تبدیل به یک بندر مادر منطقه ای خواهد شد که قادر به پذیرش شناورهای خطوط عمده کشتیرانی تا اندازه نسل سوئزماکس (12000 TEU  ) را خواهد داشت.

این پروژه به دو مرحله/فاز تقسیم شده است. که بخش نخست فاز اول در سال 1387 با حضور ریاست محترم جمهور رسما افتتاح گردید.

این بخش شامل:

یک دیوار اسکله 850 متری شامل مشتمل بر 3 پست اسکله  پهلوگیری شناورهای سوئزماکس با عمق 17 متر
یک محوطه انبار کانتینری به مساحت 60 هکتار
کلیه تاسیسات مورد نیاز در فاز دو ، دو دیوار اسکله دیگر به طول 980 متر که هریک دارای چهار اسکله پهلوگیری شناورهای پست پاناماکس و عمق 5/15  متر هستند، به اسکله قبلی اضافه خواهند شد.محوطه انبار کانتینری به حدود 90 هکتار افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار