ایالات متحده معتقد است راهکار نظامی می تواند تنها راه حلی باشد که بحران ایجاد شده توسط تروریست های تکفیری – بعثی در عراق را رفع نماید .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه الجزیره ؛ این شبکه در پیاگاه اینترنتی خود مقاله ای به قلم " شریف نشاشیبی" تحلیلگر و روزنامه نگار امور دنیای عرب نوشت : استفاده از مداخله نظامی خارجی در عراق برای تشکیل یک دولت جدید و حل بحران کنونی نه تنها می تواند بی اثر باشد بلکه ممکن است وخامت اوضاع را تشدید نماید . 

لزوم و وجوب سرکوب هرچه سریعتر تروریست های تکفیری – بعثی در شهرهای عراق بر هیچکس پوشیده نیست . اما از دیدگاه جامعه شیعی در عراق و تعدادی از ائتلاف های سیاسی این کشور راهکار این بحران صرفا استفاده از نیروی نظامی نیست . 

در حالی که ایالات متحده در جبهه مخالف با ایران , سوریه , روسیه و چین قرار دارد اما ناچار است در میدان عراق همراستا با این کشورها حرکت کند . جان کری , وزیر خارجه آمریکا به بغداد قول داده است که از هیچ گونه کمکی برای مبارزه با تروریستها دریغ نکند.

همچنین باراک اوباما , رییس جمهوری آمریکا نیز گفته است : در مورد عراق همه گزینه ها روی میز است . تاکنون چندصد نظامی ارتش آمریکا در عراق حضور دارند تا به نظامیان این کشور برای مقابله با تروریست ها کمک کنند . 

در ادامه این مقاله آمده است : مسکو نیز اعلام کرده است که "حمایتی کامل و همه جانبه " از دولت نوری مالکی انجام خواهد داد تا زمانی که تمام خاک عراق از وجود تروریست های تکفیری – بعثی پاکسازی شود . روسیه همچنین گفته است نمی تواند منفعلانه بایستد و به گسترش تروریسم در سراسر منطقه نگاه کند . نخستین نمونه از کمک مسکو " جنگنده های سوخوی روسی " است که چندین فروند آن به بغداد تحویل داده شده و دولت این کشور نیز هم اکنون در حال استفاده از آنها علیه تروریست هاست . 

در کنار کمک های روسیه , چین نیز ابرازامیدواری کرده است که نهایت کمک های خود را به بغداد ارائه دهد . پکن اعلام کرد مدت های طولانی است که با عراق در زمینه های مختلف مشارکت داشته و این همکاری ادامه خواهد داشت .  

در حالی که درخواست هایی از داخل و خارج عراق خواستار تغییر حکومت و تشکیل یک دولت ائتلافی مطرح می شود اما حمایت نظامی از این موضوع نمی تواند تاثیر چندان محسوسی ایجاد نماید . کاخ سفید  نقش اصلی و کلیدی در این اشتباه دارد چرا که نخستین کشور پیشنهادکننده راهکار نظامی  "آمریکا" بوده است . 

پیش از یورش تروریست ها اختلافاتی میان دولت عراق و کردهای این کشور وجود داشت . به گفته برخی کارشناسان بین المللی این حمله موجب تقویت انگیزه کردها به رهبری " مسعود بارزانی "‌ برای اعلام استقلال کردستان شده است . هرچند که در کنار ادعای این کارشناسان هم دولت عراق و هم کشورهایی نظیر ترکیه به شدت با هرگونه فعالیت غیردولتی و خودگردان از سوی کردها مخالف هستند . 

اسرائیل از نخستین روزهای آغاز درگیری ها در عراق اعلام کرد که از هرگونه استقلال از سوی کردهای این کشور حمایت خواهد کرد ، اظهاراتی که شدیدا از سوی آنکارا مورد انتقاد قرار گرفت . 

در انتهای این مقاله آمده است : آنچه در میان بدیهی می باشد این است که راهکاری نظامی و یک جانبه از سوی آمریکا ـ‌آنگونه که در اشغال 8 ساله عراق توسط ارتش ایالات متحده دیدیم ـ‌نمی تواند وضعیت بحرانی منطقه یا کشوری را بهبود دهد . تقویت تروریست ها و اعزام آنها برای یورش به سوریه و عراق از دروازه های سیاسی دولت های غربی و هم پیمانان عربی آنان گذشته ،‌بنابراین نمی توان انتظار داشت با بمباران هوایی و اعزام نیروهای نظامی خاتمه یابد . 




انتهای پیام /
برچسب ها: آمریکا ، عراق ، ارتش ، نظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار