خودکفایی در ساخت سیستم انعقاد آرگون پلاسما و صادرات به 20 کشور/كاهش زمان جراحی مهمترين ويژگی اين دستگاه

تا پیش از ساخته شدن طرح کلان ملی سیستم انعقاد آرگون پلاسما برای دستگاه‌های جراحی الکتریکی فرکانس بالا، واردات هر دستگاه آلمانی یا آمریکایی با 25 تا 35 هزار دلار ارزبری به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور صورت می‌گرفت در حالی که با ساخت آن در داخل، قیمت تمام شده به یک چهارم کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ مجری طرح سیستم انعقاد آرگون پلاسما برای دستگاه های جراحی الکتریکی فرکانس بالا گفت: ایده اولیه ساخت دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا از اواخر دوران دانشجویی و سایر مؤسسان شرکت مهندسی کاوندیش سیستم، مطرح شد و اینک با گذشت 20 سال از تأسیس شرکت، ایده‌های اولیه کاملاً تجاری شده و با افزودن قابلیتهای مدرن به دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا، امکان رقابت نزدیک با بزرگترین تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی فراهم شده است كه با ساخت این دستگاه علاوه بر کاهش زمان عمل جراحی، از وارد شدن آسیب به بافتهای حساس خصوصا در عملهای پیوند و عملهای جراحی اندوسکوپی و کولونوسکوپی جلوگیری می‌شود.
وي با اشاره به اینکه طرح اولیه ساخت دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا از اواخر دوران دانشجویی در سال 73 آغاز شد، گفت: دراین سال در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران طراحی و ساخت این دستگاه در قالب پروژه فوق لیسانس اینجانب آغاز شد و در طی 20 سال گذشته بصورت مستمر با کار گروهی بیش از 30 نفر، توسعه و پیشرفت آن همواره جزء اهداف من و همکارانم بوده است.

حمیدرضا کاویانی ادامه داد: موضوع طراحی سیستم انعقاد آرگون پلاسما از سال 89 آغاز شد و نهایتاً در سال 92 و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت تیم تحقیقاتی شامل پنج محقق در بخش تحقیقات و 12 نیرو در بخش تولید، پس از طی مراحل مختلف و تطابق با استانداردهای بین‌المللی و أخذ تأییدیه‌های ملی و نشان CE مربوط به اتحادیه اروپا و با صرف هزینه ای بیش از 400 میلیون تومان این محصول نهایی و به بازار عرضه شد.

وی همچنین ابراز کرد: در سال 91 با معرفی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در قالب طرح کلان ملی فناوری تجهیزات پزشکی، مبلغ 250 میلیون تومان وام به صورت قرض الحسنه از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور اجرای این طرح اختصاص یافت. 

رقیبی برای آلمان و آمریکا/كاهش قيمت به يك چهارم با توليد داخلي
مجری این طرح کلان ملی زمان انجام پروژه و بازار این دستگاه در کشور را مورد توجه قرار داد وگفت: برای طراحی و تولید این دستگاه بیش از سه سال زمان صرف شد که سر انجام پس از أخذ تأییدیه‌های ملی و بین‌المللی، توانستیم نسبت به فروش آن به مراکز بیمارستانی و رفع نیازهای این مراکز اقدام کنیم، نیازی که تا قبل از ساخت این دستگاه‌ها، از طریق آلمان و آمریکا تامین می شد و اینک نه تنها وابسته به این کشورها نیستیم بلکه، رقیبی برای آنان به شمار می‌رویم.

به گفته این محقق و پژوهشگر، تا پیش از ساخته شدن سیستم انعقاد آرگون پلاسما برای دستگاه های جراحی الکتریکی فرکانس بالا، برای واردات هر دستگاه آلمانی یا آمریکایی با قابلیت‌های پیشرفته به کشور 25 تا 35 هزار دلار ارزبری معادل 80 تا 150 میلیون تومان به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور تحمیل می شد در حالی، که با ساخت آن در داخل، علاوه بر صرفه جویی ارزی، قیمت تمام شده آن نیز به یک چهارم کاهش یافته است.

کاویانی به کاربرد این دستگاه در مراکز بیمارستانی اشاره کرد و گفت: این دستگاه ها در حوزه جراحی های تخصصی و فوق تخصصی دارای کاربرد بسیاری است که از آن جمله می توان به انعقاد سطحی بافت‌ها با سرعت زیاد و در سطح وسیع، اعمال انرژی کاملاً قابل کنترل، کاهش آسیب به بافت‌ها، موجب افزایش سرعت بهبود، تشکيل لايه Eschar انعطاف پذير و نازک در سطح بافت، موجب کاهش احتمال خونريزي مجدد، در اثر کشيدگي يا حرکت بافت، یکنواختی عمق انعقاد در تمام سطوح و نیز دور کردن اکسیپژن از مرکز جراحی از جمله مزایای استفاده از این دستگاه در مراکز بیمارستانی و اتاق های عمل است.

وی خاطرنشان کرد: این روش عموما در جراحی های پیوند اعضا خصوصا، در پیوند کبد که دارای بافت های حساسی است کاربرد دارد و در آندوسکوپی و کولونوسکوپی که ابزار جراحی از مجاری طبیعی بدن انسان وارد می شود نیز مورد استفاده قرار می گیرد چرا که با وجود آن، نگرانی در مورد سوراخ شدن مجاری گوارشی و خونریزی در مجاری داخلی بدن از بین می رود.

این پژوهشگر، با اشاره به اینکه هم اینک قادریم این دستگاه را به کشورهای دیگر صادر کنیم، ادامه داد: در ساخت این دستگاه استانداردهای لازم را رعایت کرده و نشان CE را نیز کسب کرده ایم به گونه ای که کیفیت دستگاه تولید شده در کشور به اذعان جراحانی که از آن استفاده کرده اند مناسب بوده و آنان استقبال خوبی به عنوان بهره برداران حرفه ای صورت داده اند.

جهت دهی ذائقه ها به استفاده از کالای ایرانی 
مجری طرح کلان ملی سیستم انعقاد آرگون پلاسما برای دستگاه های جراحی الکتریکی فرکانس بالا، با تاکید بر اینکه باید ذائقه استفاده از تجهیزات پزشکی ساخت داخل در مراکز درمانی و بیمارستانی و نیز پزشکان در کشور نهادیه شود، گفت: هم اینک با وجود ساخت دستگاه های دارای کیفیت بالا و مشابه با نمونه خارجی، برخی از آنان به دنبال استفاده از تجهیزات خارجی هستند که می طلبد، با ارتقاء کیفیت و فرهنگ سازی و نیز اتخاذ تدابیر مناسب، به گونه ای عمل کرد که جامعه جراحان و پزشکان کشور به استفاده از دستگاه های تولید شده در داخل تمایل بیشتری پیدا کنند.

کاویانی، با بیان اینکه برخی از بخش های این دستگاه الکترونیکی و برخی نیز پنوماتیک است لذا نیازمند واردات بخشی از قطعات مورد نیاز برای ساخت این دستگاه ها هستیم، افرود: ارزش قطعات الکترونیکی و پنوماتیکی که از خارج کشور برای ساخت این دستگاه وارد می شود تنها دوهزار و 500 دلار است و مابقی هزینه‌های این دستگاه تماما در داخل و بصورت ریالی تأمین می شود.

صادرات به 20 کشور جهان 
وی با اشاره به اینکه تاکنون موفق شده ایم 20 دستگاه از سیستم انعقاد آرگون پلاسما را به مراکز بیمارستانی داخل کشور و 3 دستگاه به خارج از کشورعرضه کنیم، ادامه داد: با توجه به سوابق تولیدی و صادراتی شرکت، قادریم سالانه 400 دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا عرضه کنیم که از این تعداد، 80 درصد در داخل عرضه و 20 درصد نیز صادر می شود.

به گفته این پژوهشگر، تا به حال 20 کشور از جمله اندونزی، هندوستان، سوریه، بلاروس، ترکیه، اوکراین، یمن، سودان، مکزیک و... نسبت به خرید دستگاه‌های جراحی الکتریکی فرکانس بالا ساخته شده در ایران اقدام کرده اند که با این فعالیت، علاوه بر کسب اعتبار و آبرو برای کالای ایرانی، موفق به ارز‌آوری برای کشور شده ایم.

کاویانی ادامه داد: تمام درآمد ناشی از صادرات این دستگاه صرف تامین قطعات مورد نیاز برای تولید آن و شرکت در نمایشگاه‌های خارجی شده است و در مجموع، ساخت و عرضۀ این دستگاه‌ها ارزبری برای کشور نداشته است.

وي با تاکید بر اینکه با ریسک پذیری و اعتماد به قابلیت متخصصان داخلی، کار ساخت این دستگاه را با هدف کاهش فاصله از رقبای خارجی مورد توجه قرار دادیم، گفت: هم اینک در صدد آن هستیم با طراحی دستگاه مکش دود، از ایجاد دود ناشی از برش و انعقاد بافت ها که همواره تیم جراحی را آزار می‌دهد، جلوگیری کنیم که این موضوع هم اینک در حال بررسی و تحقیق از سوی محققان و فعالان این حوزه است.

وی همچنين ضرورت شناخت از بازار برای ورود به آن را مورد تاکید قرار داد و گفت:باید در ابتدا نیازهای بازار را شناخت گفت چرا که بدون توجه به نیازهای بازار و نیز شرایط آن نمی توان به تولید محصول اقدام کرد و از این رو، در فعالیت های پژوهشی، توجه به بازارهای داخلی وجهانی از رویکردهایی است که در تولید هر محصول می بایست به آن توجه لازم صورت پذیرد.

هزینه سالانه یک میلیارد تومان در حوزه پژوهش 
کاویانی با بيان اينكه استمرار فعالیت های پژوهشی در این بخش یکی از ضرورت های باقی ماندن در فضای رقابتی است، گفت: بخش‌های تحقیقات و توسعۀ این مجموعه در حوزه پژوهش تا 30 درصد درآمد سازمان را صرف هزینه های تحقیقات و کیفیت کرده است چرا که رعایت استانداردهای بین المللی و توجه به آن یکی از مهمترین پیش نیازهای ورود به بازاهای جهانی است و از این رو، صرف سالانه حدود یک میلیارد تومان هزینه در این بخش‌ها اجتناب ناپذیر است.

وی تاکید کرد: در صورتی که بتوانیم در حوزه صادرات محصول به توانمندی دست پیدا کنیم، موفق به توسعه علمی و فنی نیز خواهیم شد و ازاین رو، توسه فعالیت ها به عنوان یکی از برنامه های فراروی محققان قرار دارد چرا که در صورت بی توجهی به این مهم، مشتریان خود را در بازارهای داخلی و جهانی از دست خواهیم داد و محصولات رقبا جایگزین کالاهای ایرانی در بازار خواهند شد.

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار