مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مهم ترین عامل در کاهش مصرف سم و کودهای شیمیایی آموزش اصولی به بهره برداران بخش کشاورزی است.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: بالا بودن غلظت نیترات در اندام های قابل مصرف سبزی ها، علوفه و در آب آشامیدنی مخاطرات بهداشتی جدی را برای انسان و دام ایجاد نموده است.

وی با ضرورت دانستن کاهش کودهای شیمیایی خاطرنشان کرد: باید ضمن کاهش مصرف کودهای شیمیایی، هم چارچوب ذهنی کشاورزان را درباره آثار مفید کودهای آلی تغییر داد و هم مردم را به استفاده از سبزی های تولید شده به روش ارگانیک تشویق کرد.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از کم اطلاع بودن و یا به نوعی بی اطلاعی کشاورزان  از عوارض مصرف کودهای شیمیایی گفت و ادامه داد: استفاده از اين كودها موجب بزرگ و سنگين شدن سبزي هاي غده اي مانند سيب زميني و پیاز مي شود و سود بيشتري را براي کشاورزان به دنبال دارد ولی بيشتر اين کشاورزان نيز نمي دانند كه اين كودها به عنوان يك عامل سرطان زا شناخته شده اند و در حالي مردم را به خوردن سبزي و صيفي جات به منظور مقابله با سرطان ترغيب مي كنيم كه به دليل استفاده از كود ازته، اين سبزي ها  به نوعی خود منشأ انواع سرطان ها هستند.

بایبوردی با توصیه ای به مصرف کنندگان اظهار داشت: به دليل آنكه بيشتر سموم محلول در چربی هستند، روي پوست ميوه قرار گرفته و هنگام شست وشو با آب از بين نمي روند، بنابراين توصيه مي شود براي پاک كردن سموم از روی ميوه ها و سبزی ها آنها را با كمی مواد ضدعفونی كننده يا نمك شسته و سبزي ها را به طور  آب كشی نمود تا سم شان از بين برود.

وی ضمن بازگو نمودن تاثیر مثبت اختصاص یارانه به تولیدکنندگان محصولات ارگانیک تاکید کرد: اختصاص یارانه به کشاورزان تولیدکننده محصولات ارگانیک را می توان در افزایش تولید این محصولات را می توان به عنوان راهکاری اساسی قلمداد نمود.

 
انتهای پیام/
برچسب ها: کاهش ، مصرف ، کود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.