رییس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در تهران گفت: افغانستان بزرگ ترین تولیدکننده تریاک در جهان است و این منطقه به نام هلال طلایی معروف است.

به گزارش گروه ویگردی باشگاه خبرنگاران  ،«لیک بونوات» در گفت و گو با ماهنامه «ایران پاک» نشریه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورمان، افزود: کشورهایی که در همسایگی تولید کنندگان موادمخدر هستند،آسیب زیادی بر آنها وارد می شود.

وی ، موادمخدر را یک مشکل بین المللی دانست و اظهار داشت :موضوع افغانستان بسیار پیچیده است، آنچه اتفاق افتاده این است که تولید تریاک در آنجا از سه هزار و 700 تن در سال 2012 به پنج هزار و 500 تن در سال 2013 رسیده است.

بونوات گفت: همچنین می دانیم که موادمخدر بیشتر در نقاطی تولید می شود که دولت مرکزی در آنجا تسلط ندارد، به نظر من، بعد از اتفاق هایی که قرار است بیفتد، اوضاع بدتر هم خواهد شد، من خوشبین نیستم و نگرانم.

وی درباره اینکه راه حلی برای رهایی از این معضل است ، ادامه داد:برای حل مشکل افغانستان یک عزم سیاسی بالا لازم دارد، ما در دیداری که با «علیرضا رشیدیان»، استاندار خراسان رضوی، در مشهد داشتیم، او هم گفت، باید سعی کنیم فقر در افغانستان کم بشود، اشتغال افزایش یابد و در مجموع شرایط اقتصادی در آنجا بهتر شود.

بونوات با بیان اینکه باید نگاه متعادلی به وضعیت افغانستان داشته باشیم و ریشه های معضل را در افغانستان پیدا کنیم، گفت: سعی کنیم آن ریشه ها را از بین ببریم و بعد با موادمخدر مبارزه و امکانات درمانی و بهداشتی برای کسانی که درگیر موادمخدر شده اند، فراهم و در نهایت کشت جایگزینی برای تریاک پیدا کنیم، البته همه این ها مستلزم یک عزم سیاسی است.

وی ،درباره راهبرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر که ایران نیز این راهبرد را در اولویت قرار داده است ،گفت: تجربه من در آسیای جنوب شرقی نشان می دهد، تنها رویکرد کارآمد برای مبارزه با موادمخدر همین است که مبارزه را از بستر اجتماع آغاز کنیم، بنابراین، باید مبارزه با موادمخدر را در همه قشرهای جامعه انجام بدهیم و به آن ها اطلاع رسانی کنیم که مصرف موادمخدر چه عواقبی خواهد داشت.

نوبوات افزود:تجربه دیگر من در تایلند این است که 30 سال طول کشید تا آن ها بتوانند مشکل تولید موادمخدر را در آنجا حل کنند، ولی باز هم مشکل ورود موادمخدر از میانمار وجود دارد.

بنابراین، مهم است که رویکرد مبارزه با موادمخدر اجتماع محور باشد، در عین حال لازم است رویکرد متعادلی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد:به نظر من،همکاری بین المللی برای حل این معضل ضروری است ،زیرا مشکل موادمخدر یک مشکل جهانی است.

رییس دفتر مقابله با جرم سازمان ملل در تهران در پاسخ به اینکه کشورهای جهان به ویژه کشورهای قدرتمند به مسوولیت مشترک بین المللی خود در مبارزه با موادمخدر عمل کرده اند؟ گفت: یک عزم عمومی به طور کلی در جهان وجود دارد و ما باید از این فضا برای همکاری های جهانی استفاده کنیم.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار