تبریز/

ضایعات کشاورزی در ارتباطی مستقیم با تولید ناخالص داخلی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ضايعات درصد بالايی از توليد (حدود 30درصد) را شامل می شود و تأثير بسیاری كه بر روی توليد ناخالص داخلی و ميزان خودكفايی محصولات کشاورزی به ويژه محصولات اساسي داراد.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: عليرغم فقدان اطلاعات دقيق در مورد ميزان ضايعات محصولات کشاورزی لازم است به دنبال راهكارهای مؤثر و اساسي در جهت كاهش آن باشيم كه در اين مورد توجه به تكنولوژی و به كارگيری الگوی مصرف صحيح، ضروری است.

وی تشریح کرد: از مرحله توليد می توان با تبديل مواد غذايی به موادی با قابليت نگهداری و عمر مفيد بيشتر، ضايعات محصولات را كاهش داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نحوه مصرف را با ضایعات محصولات اساسی مرتبط دانست و اظهار داشت: بخشی از ضايعات محصولات کشاورزی به ويژه محصولات اساسی مربوط به نحوه مصرف بوده كه با اصلاح در شيوه مصرف اين محصولات اساسی، گامی مؤثر در زمينه كاهش ضايعات برداشته شود.

 ایرانی فام ادامه داد: تحقق آن نيازمند عزم ملی و راهنمايی كارشناسان متخصص در اين بخش است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: روند افزايشی ضايعات مواد غذايی، يكی از چالش های جدی اكثر كشورها به ويژه، كشورهای در حال توسعه محسوب می شود.

ایرانی فام از بالا بردن سطح آگاهی های عمومی گفت و تاکید کرد: بالا بردن سطح آگاهی عمومی در كاهش ضايعات از طريق روش های جلوگيري از ضايعات را باید راهکاری بنیادین در کاهش ضایعات قلمداد نماییم و بپذیریم اين راه حل در روند درازمدت ثمردهي خواهد داشت.
 انتهای پیام/ب
برچسب ها: ضایعات ، کشاورزی ، ناخالص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.