شب گذشته آیین افتتاح جشن خانه سینما با حضور نمایندگان اصناف در خانه سینما برگزار شد.

به گزارشخبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ مراسم آیین گشایش شانزدهمین جشن خانه سینما با بیش از 45 دقیقه تاخیر در خانه سینما با حضور نمایندگان اصلی اصناف سینمایی برگزار شد.

 این مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و طنین انداز شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و پس از خواندن اشعاری از حافظ با به روی سن آمدن "محمدمهدی عسگرپور" مدیر عامل خانه سینما و با حضور "فرهاد توحیدی" رئیس خانه سینما و "محمد بزرگ نیا" دبیر شانزدهمین جشن خانه سینما آغاز شد.

در ابتدا از زحمات "کیومرث پوراحمد" دبیر پانزدهمین جشن خانه سینما تقدیر و از وی دعوت به عمل آمد که ضمن اعطا تقدیرنامه ای توسط "محمد بزرگ نیا" به وی، سخنانی را ایراد کند.

"کیومرث پوراحمد" در ابتدا گفت: بنده همیشه به همراه خود یک کیف دارم که روی شانه ام می گذارم در اختتامیه جشن خانه سینما یکی از نشریات نوشت دبیر جشنواره با کیفی بر شانه و با شکلی عجیب و غریب به روی صحنه آمد و البته آن کیف هنوز هم همراهم است و بخاطر اینکه با آن کاری نداشتم به همراهم نیاوردم و امیدوارم الان عجیب و غریب به نظر نیایم.

وی ادامه داد: در دوره آغاز جشن خانه سینما اولین تجربیات تئاتری ام را داشتم که "محمدمهدی عسگرپور" گفت، بیا و دبیر جشن شو که به بهانه حضور "مازیار میری" که مثل شیر پشت کار ایستاده بود پذیرفتم، که تمامی زحمات در طول زمان برگزاری بر گردن میری بود و من هم سعی کردم نقش خود را ظاهرا خوب انجام دهم.

کارگردان "50 قدم آخر" تصریح کرد: بنده شش سال است که در آن دوره منحوس کار نکردم و امیدورام جشن خانه سینمای امسال جشنی خوب باحضور افراد مختلف سینما باشد.

"محمدمهدی عسگرپور" مدیر عامل خانه سینما در ادامه برنامه اعلام کرد: برای همه ما جای خوشحالی است که این آمادگی را داریم که جشن شانزدهم خانه سینما را برگزار می کنیم. سال گذشته در همین ایام مبارک ماه رمضان بود که اصحاب خانه سینما جلوی این در ایستادگی کردند که یکی از ثمرات و ویژگی های آن برگزاری جشن شانزدهم خانه سینما است.
 
عسگرپور ادامه داد: در این چند سال وضعیت تولید، اکران و فعالیت نهادهای صنفی آن چیزی بود که راجع به آن بارها حرف زده شده و به این امر یقین دارم که جشن امسال باید محل رفاقت افراد باشد. در طول این سال ها بخشی از این خانواده بخاطر این طوفانی که دامن اهالی سینما و هنر را گرفت از خانه جدا شدند که بخشی از آن ها بازگشته و بخشی سعی می شود که بازگردند.
 
مدیر عامل خانه سینما افزود: نباید فراموش شود که قبل از این دوره ما مشکلات کمی نداشتیم که بخشی از این مشکلات به آیین نامه ها، نوع داوری و اشکالات برگزاری برمی گردد. تا به حال در جشنواره ها داوری به گونه ای نبوده که به آن انتقاد وارد نشود. نتیجه آن می شود که اساسا ما در قالب جشن  و جشنواره مراسم هایی را برگزار می کنیم. این پدیده ای است که معمولا با آن مواجه ایم.

کارگردان سریال "شیدایی" اظهار کرد: در طی این اتفاقات بوجود آمده سعی شد که آیین نامه بهتری نگاشته شود که این امر بخصوص با حضور اعضا آکادمی اسکار و تبادل تجربیات میسرتر شد و امسال هم آیین نامه در همان مسیر تجربیات به دست آمده پیش رفته و از جهت داوری مسلما وضعیت بهتری تجربه می شود. امسال جشن همدلی و وفاق است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به اتفاقاتی که در این چند وقت افتاده و نکته جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما که پیش از بنده هم "علی معلم" اظهار نظری در شورای سیاست گذاری بدون اطلاع ما و "حجت الله ایوبی" هم در فضای مجازی اعلام کردند این موضوع را باید عرض کنم که آن چیزی که آن ها اعلام کردند که ممکن است جشنواره فیلم فجر به سمت یک جراحی رود باید بگویم که این اتفاق 11 سال قبل هم تجربه شده بود. واقعیت این است که جشنواره فیلم فجر دارد غیرقابل اداره می شود و این اتفاق هم هیچ ربطی به مدیریت این مجموعه ندارد.

عسگر پور اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر بودجه زیادی را می بلعد و هیچ خروجی مثبتی هم ندارد. این انرژی ها چگونه از جشنواره فیلم فجر جدا شده و در طول سال با آن مواجه شویم مثل جشنواره استانی که سال ها قبل تجربه شد.
 
کارگردان "اقلیما" عنوان کرد: همیشه در بخش مسابقه سینما ایران دعوا وجود دارد که از ویژگی های بارز جشنواره دوره قبل این بود که هم کسانی جایزه گرفتند و هم جایزه نگیرها با جشنواره فیلم فجر مشکل داشتند. در دوره ریاست بنده در جشنواره فیلم فجر دغدغه این بود که جشن خانه سینما به بخش هایی که جشنواره فیلم فجر آن را در بر نمی گیرد، بپردازد.

وی درباره زحمات "کیومرث پوراحمد" گفت: "کیومرث پوراحمد" لطف کرد و پذیرفت که این مسئولیت را انجام دهد. حضور ایشان باعث شد جشنی محترم و با آبرو برگزار شود.

عسگرپور درباره نقش "مازیار میری" افزود: "کیومرث پوراحمد" بسیار از زحمات "مازیار میری" تعریف کردند و ما هم همه تلاش میری را می‌بینیم وی الان در حال ساخت سریال است و من نمی دانم که چگونه همزمان در خانه سینما هم حضور دارد.

کارگردان سریال "جراحت" برای حضور "محمد بزرگ نیا" عنوان کرد: مردی بزگ چون "محمد بزرگ نیا" مسئولیت جشن امسال را پذیرفته که امیدوارم جشنی خوب و باآبرو برگزار شود.

"محمد بزرگ نیا" دبیر شانزدهمین جشن خانه سینما در ادامه گفت: ممنون بابت انتخاب بنده به عنوان دبیر شانزدهمین دوره جشن خانه سینما و امیدورام جشن خوب و موفقی را در پی داشته باشیم. من از دوستان، همکاران و مسئولین صنوف تشکر می کنم که وقت و زمان زیادی را برای انتخاب آثار قرار است صرف کنند.

وی ادامه داد: ممنونم از هیئت داوران، تهیه کنندگان که در این امر به من اطمینان کردند، شورای سیاست گذاری و روئسای صنوفی که به عنوان مهمان در جشن حضور دارند.

کارگردان "راه آبی ابریشم" افزود: همیشه نتایج داوری در جشن ها با حرف و حدیث هایی همراه است و  دبیر هر جشن و جشنواره ای شکل شمایلی مدیریتی بر آن مراسم را دارد زیرا این دبیر نیست که گروه داورها را انتخاب می کند بلکه مهم ترین و اصلی ترین وظیفه دبیر حفظ و صیانت آرا افراد است.
 
وی تصریح کرد: از جانب خود و "مازیار میری" این قول را می دهم که در حد توان از آرا شما حفاظت کنم و نگذارم شائبه ای بوجود آید که امیدورام در این مورد ما موفق باشیم.

دبیر شانزدهمین دوره جشن خانه سینما عنوان کرد: مشکل دیگری که امسال با آن دست و پنجه نرم می کنیم این است که بخش عمده ای از داوران این جشن خود نیز فیلم دارند. خصوصا امسال که تولیدات سه سال مورد قضاوت قرار می گیرد و بعید می دانم هیچ فیلمسازی در این سال فیلم نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته داوری امسال طبق مفاد آیین نامه دو مرحله‌ای است که در مرحله دوم گروهی تازه نفس تر در کنار شما داوری خواهند کرد و با توجه به آیین نامه جشنواره هر گروهی تا انتهای امروز باید باید سرگروه خود را اعلام کند و خواهش دارم اعضا از نظر نقد، پیشنهاد و نقطه نظری را از ما دریغ نکرده و ما را در رسیدن به این مهم یاری فرمایند.

در ادامه "سیمون سیمونیان" مدیر دبیرخانه جشن خانه سینما بر روی سن آمده و مقداری از قواعد آیین جشنواره را اعلام کرد.

در ادامه حاضران پس از صرف افطاری خود را برای دیدن اولین فیلم جشن خانه سینما یعنی فیلم "50 قدم آخر" ساخته "کیومرث پوراحمد" آمده کرده تا رسما این جشنواره را آغاز کنند.

گفتنی است؛ در این مراسم افرادی چون "ناصر چشم آذر"، "کمال تبریزی"، "همایون ارشادی"، "مسعود رایگان" و "هادی مقدم دوست" حضور داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.