کارشناس آب و خاک جهادکشاورزی کمیجان گفت: در 932 هکتار از اراضی این شهرستان عملیات آبیاری تحت فشار اجرا شده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، امیری افزود : امروزه اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار (سیستم‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای) می‌تواند در نیل به اهداف توسعه کشاورزی به منظور افزایش راندمان آبیاری که یکی از معضلات و مسائل حل نشده بخش کشاورزی است، مفید و موثر واقع شود.

وی گفت : نیاز شدید به تامین مواد غذایی برای جمعیت رو به افزایش کشور از یک طرف و لزوم نیل به خودکفایی در امر تولیدات کشاورزی و بی‌نیازی از واردات و ایجاد امنیت غذایی از طرف دیگر ایجاب می‌کند تا در حد امکان تولیدات کشاورزی در کشور افزایش داده شود.

کارشناس آب و خاک جهادکشاورزی کمیجان افزود : از آن‌جایی که بیشتر نقاط کشور در مناطق خشک و نیمه خشک قرار گرفته و دارای منابع آب محدودی هستند، اولین و مهم‌ترین عامل در افزایش تولیدات کشاورزی آب است، بنابراین هر گونه برنامه‌ریزی برای تامین امنیت غذایی در گرویتوجه جدی به منابع آب و نحوه مصرف آن در اراضی کشاورزی است.

امیری گفت : بخش اصلی منابع آب حاصل از ریزش‌های جوی برف و باران است و طبق مطالعات طرح جامع آب کشور حداکثر آب قابل استحصال حدود 120 تا 130 میلیارد متر مکعب است که درحال حاضر حدود 93 میلیارد متر مکعب آن برداشت می‌شود و از این میزان بالغ بر 90 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

کارشناس آب و خاک جهادکشاورزی کمیجان با بیان اینکه طی سال‌های اخیر در کشور و به ویژه در شهرستان کمیجان به خاطر عدم بارندگی‌های خوب و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و سطحی باعث خشک‌سالی و تنش آبی شده‌ایم، افزود : به منظور کاهش خطرات بحران کم‌آبی و خشک‌سالی بهترین روش، اجرایی کردن مزارع به سیستم آبیاری بارانی و قطره‌ای است.

وی صرفه‌جویی در مصرف آب و ازدیاد سطح زیر کشت آبی، حذف تلفات آب در مسیر انتقال، پخش یکنواخت آب در سطح مزرعه، عدم نیاز به تسطیح زمین، جلوگیری از فرسایش خاک، پخش کود مایع توسط سیستم بارانی، سهولت انجام عملیات زراعی و کاهش استهلاک ماشین آلات کشاورزی، کاهش هزینه‌های کارگری و... را از مزایای سیستم آبیاری نوین عنوان کرد./س

برچسب ها: آبیاری ، اراضی ، کمیجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.