دانشمندان دماسنج هایی را طراحی کردند که با نور کار می‌کنند و دقت بسیار بالایی دارند و می‌توانند تا 30 میلیاردم یک درجه را اندازه گیری کنند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، محققان استرالیایی یک دماسنج ساختند که نسبت به نمونه‌های دیگری که تاکنون وجود داشت بسیار دقیق‌تر  و حساس تر هستند. این دماسنج که "دماسنج نانو کلوین" نام دارد، می‌تواند اختلاف دمایی را با دقت 30 میلیاردم درجه اندازه گیری کند.


 
محققان می‌گویند: دماسنج‌ها نه تنها باید دقیق باشند بلکه بایستی اختلاف دما را نیز نسبت به دیگر تغییراتی که در محیط رخ می‌دهد به خوبی اندازه گیری کنند. آنها روش جدیدی را برای ارتقا این کار طراحی کردند. 
 
این دانشمندان برای این کار نور قرمز و سبز را یه لبه یک دیسک کریستالی هدایت کردند و اجازه دادند تا این نور هزاران بار در اطراف دیسک به چرخش درآیند. 
 
سرعت نور در دیسک بستگی به دمای لبه‌های دیسک دارد. با اندازه گیری اختلاف سرعت نور قرمز و سبز محققان توانستند اختلاف دمای داخل دیسک را تا 30 میلیاردم یک درجه اندازه بگیرند که تقریبا سه بار نسبت به اندازه گیری‌های قبلی دقیق تر است. 
 
همچنین محققان و طراحان این دماسنج می‌گویند نمونه‌های قبلی از دماسنج‌های نوری دارای دقت 100 میلیاردم درجه بودند و از آنها در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیشرفته استفاده می‌شود. 
 
این دانشمندان استرالیایی خاطر نشان کردند دستگاه‌های مبتنی بر این تکنیک می‌تواند برای مقاصد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. از جمله می توان از آن به عنوان فشار سنج، غلظت سنج مواد منفجره و آلاینده ها بهره جست. 


انتهای پیام/
برچسب ها: دماسنج ، دما ، درجه حرارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار