مطابق آمار کارشناسان منابع طبیعی، دو و سوم وسعت خراسان‌رضوی را بیابان‌ تشکیل داده و روز به روز با فرسایش بادها به وسعت بیابان‌های این سرزمین افزوده می شود طوری که از مدت ها پیش خراسان با خطر گسترش بیابان دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، سرزمین خراسان در معرض خطر بیابانی شدن قرار دارد و بر این اساس کارشناسان اعلام می‌کنند؛ بیش از یک میلیون اراضی این استان تحت تاثیر فرسایش بادی بوده و این امر روز به روز به توسعه بیابان منجر شده اما در مقابل متولیان منابع طبیعی معتقدند افزون بر وزش بادها، ساخت ‌و ساز در زمین‌های کشاورزی نیز موجبات گسترش بیابان را در این استان فراهم کرده است.

مديركل اداره منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي با اشاره به اینکه يک ميليون و 651 هزار و 511 هكتار از اراضي واقع در مناطق بيابانيخراسان رضوی تحت تاثير فرسايش بادي است، اظهار کرد: این میزان معادل 29.7 درصد از مساحت كل بيابان‌هاي استان و هشت درصد از مساحت كل اراضي تحت تاثير فرسايش بادي كشور را دربر گرفته است.

حسن تقوایی طوفان‌ها را یکی از مهم‌ترین دلایل گسترش بیابان‌ها دانست و افزود: این اداره کل، برای مقابله با عوامل تشدیدکننده رشد بیابان‌، اقدامات و برنامه های متعددی داشته اما همواره مقابله با عوامل طبیعی و تاثیرگذار در این بخش کار مشکلی بوده و متاسفانه تاکنون امکان برخورد با این عوامل وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه متوسط ميزان فرسايش خاك 15تن در هكتار است، گفت:بيابان زايي يكي از چالش هاي پيشروي كشور ها است و اگر با مشکل بيابان زايي مقابله نشود اين استان با چالش بياباني شدن مواجه می شود.

انتهای پیام//س

برچسب ها: طوفان ، بیابان ، فرسایش ، بادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.