رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از عدم همکاری سازمان صدا و سیما برای ترویج آموز‌ش‌های فراگیر سوادآموزی گلایه کرد و گفت: هزینه باسواد شدن یک فرد در کشور را ۵۵۰ هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی باقرزاده گفت : صدا و سیما مکلف شده است با فرهنگ‌سازی مناسب برای جذب بی‌سوادان و آموزش‌های سوادآموزی از طریق شبکه‌های رادیو و تلویزیون همکاری لازم را در اجرای این برنامه معمول دارد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به  اینکه مکرر با رئیس سازمان صدا و سیما مکاتبه کردیم و حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی هم این موضوع را دنبال کردند، خاطرنشان کرد: درست است که صدا و سیما برای تأمین نیازمندی‌های خودش با مشکلات مالی مواجه است اما به فرموده حضرت امام(ره)، "سوادآموزی از اولویت‌های اصلی کشور و یک جریان فرهنگی است" و نباید آن را با مؤسسات و جاهایی که کار اقتصادی و تبلیغی می‌کنند، یکسان نگاه کرد.

وی در ادامه افزود: تلویزیون شاید ارزان‌ترین، راحت‌ترین و قابل اعتمادترین رسانه‌ای است که در زندگی تمام خانواده‌ها حضور دارد و افراد می‌توانند ساعت‌ها از آموزش‌ های آن استفاده کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به  اینکه آموزش‌ها از طریق صدا و سیما فراگیر و بسیار کم هزینه است، گفت: می‌توانیم در این باره اطلاع‌رسانی کنیم و در یک ساعت مشخص و روزهای مشخص افراد بی‌سواد بدون اینکه به زحمت بیفتند پای تلویزیون حضور پیدا کنند.

وی «خودآموزی» را پروژه‌ای دیگر در سوادآموزی معرفی وخاطرنشان کرد: برای ایجاد تقویت در افراد اعلام کردیم که اگر کسی با استفاده از فرصت‌هایی که در زندگی دارد مهارت‌های سواد را در حد خواندن و نوشتن و حساب کردن به دست آورد می‌توانیم سرانه باسواد کردن افراد را به خود فرد بپردازیم.

باقرزاده بااشاره به  اینکه کمک اقتصادی هم می‌توانیم به فرد بیسواد انجام دهیم، تصریح کرد: هم‌اکنون در کشور برای با سوادکردن یک نفر میانگین 550 هزار تومان هزینه می‌شود که اگر یک فرد خانواده بیسواد باشد و دیگر اعضا به اوخواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن را حتی در حد کلمه کلمه خواندن آموزش بدهند، همین هزینه را به آن خانواده می‌دهیم.

وی ادامه داد: آموزش بزرگسالان یک کار تخصصی است و نمی‌شود هر کسی خواندن و نوشتن بلد بود الزاماٌ بتواند آموزش هم بدهد؛ آموزش حوصله، تخصص، انگیزه و اینکه از کجا آغاز شود نیاز دارد که تلویزیون این کار را می‌تواند انجام دهد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص همکاری با تلویزیون گفت: هم‌اکنون امکان ضبط با کیفیت بالا و استودیو در سازمان نهضت سوادآموزی وجود دارد و هیچ هزینه‌ای به صدا وسیما تحمیل نمی شود به جز پخش در تلویزیون.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: شاید جزو معدود کشورهایی هستیم که سوادآموزی را رایگان انجام می‌دهیم و سال‌ها در نوبت افراد هم می‌ایستیم که چه زمانی می‌آیند و می‌خواهند باسواد شوند، در صورتی که در بسیاری از کشورها افراد با پرداخت هزینه آموزش می‌بینند.

وی درخصوص انتظارات ازصدا وسیما افزود: آنچه که ما از صدا و سیما توقع داریم عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب و همچنین کمک به سازمان نهضت سوادآموزی برای ایجاد تقاضا و احساس نیاز با روش‌های درست است و یا اینکه فرصت‌هایی در صداوسیما به این امراختصاص یابد.
برچسب ها: انتظارات ، سواد ، نهضت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار