یکی از معضلات حوزه فرهنگی در کشور متخصص نبودن مدیران در حوزه فرهنگ بوده که لطمه‌های فراوانی را به این عرصه وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، ایران کشوری با سابقه چند هزار ساله با حکومت‌هایی گسترده و مردمانی با استعداد و مبتکر که سال‌ها در نقشه جهان به عنوان یکی از قدرت های بزرگ و مقتدر شناخته شده است، تأثیر تمدن و فرهنگ ایرانی بر اغلب کشورهای منطقه و خدمات آن بر هیچ فرهنگ دوستی پوشیده نیست.
 
وجود هزاران قطعه اشیاء فرهنگی، کتب و نسخ خطی و اماکن تاریخی همه سند این مدعا هستند با توجه به فراوانی آثار تاریخی و باستانی یکی از مهمترین و مسئله سازترین مشکلات اساسی در سازمان میراث فرهنگی مسئله مدیریتی آن از پایین‌ترین سطوح تا بالاترین آن است.
 
سؤال اصلی در اینجاست که کشوری با سابقه تاریخی این‌چنین و با وجود اینکه نزدیک به 90 سال از تأسیس دانشگاه ایران می‌گذرد هنوز مسئولان امر نخواسته یا نتوانسته‌اند رشته همچون مدیریت میراث فرهنگی را در کشور ایجاد کنند.

 اغلب مدیران بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی کشور از حوزه ها و گرایش‌های دیگر و با تجربیات گوناگون وارد حوزه و عرصه حساس فرهنگ شده‌اند در این چند ساله گذشته بیشترین تغییرات مدیریتی در دستگاه‌های دولتی در سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته و این موضوع یکی از نقاط ضعف این سازمان و نقطه آسیب پذیر بخش فرهنگ در کشور بوده است.

البته شایان ذکر است که رشته مدیریت میراث فرهنگی توسط تعدادی از دانشگاه‌های کشور به وزارت علوم پیشنهاد شده است و لیکن وزارت علوم در پاسخ نبود اساتید با مدرک تخصصی مدیریت مواریث فرهنگی را دلیل ایجاد نشدن این رشته در دانشگاه‌ها ذکر کرده است.

 شایسته است، سازمان میراث فرهنگی برای رفع و حل این مسئله حیاتی تعدادی از دانشجویان دکتری مدیریت را بورس دانشگاه‌های معتبر خارجی کرده و با اخذ تعهد خدمت آنها را در رده‌های مختلف مدیریتی سازمان میراث فرهنگی به کار بگیرد، از طرفی این پیشنهاد نیز در مورد وزارت علوم نیز می‌تواند صادق باشد این راهکار می‌تواند باعث راه‌اندازی این رشته در دانشگاه‌ها شده و باعث ارتقاء سطح حوزه‌های مدیریت فرهنگی در کشور شده و در طولانی مدت باعث توسعه پایدار در حوزه فرهنگی کشور گردد.
 
انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار