5+1 از ایران می‌خواهد ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را به طور چشمگیری کاهش دهد و تنها بخش کوچکی از آن را که برای تولید سوخت هسته‌ای نیاز است، نگه دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "کلاینه تسایتونگ" بزرگ‌ترین روزنامه اتریشی چاپ گراتس، گفتگوهای فعلی 5+1 با ایران را در سطح کارشناسی عنوان کرد.




این روزنامه اتریشی صبح امروز در چهارمین روز از دور آخر مذاکرات هسته‌ای نوشت: پس از چانه‌زنی‌های پی‌درپی سیاسیون در وین، حالا نوبت کارشناسان شده که در پای میز مذاکره گردهم آیند. این مذاکرات حساس، از چهارشنبه 2 ژوئن آغاز شده و تا 20 همین ماه ادامه خواهد داشت.

اکنون وقت آن رسیده که ایران به خوش‌بینی‌هایش جامه عمل بپوشاند و درنتیجه راه توافق نهایی را هموار سازد. البته جامعه جهانی هوشیاری لازم را دارد که مبادا توافق بدی با هیئت ایرانی انجام دهد. 5+1 از ایران می‌خواهد ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را به طور چشمگیری کاهش دهد و تنها بخش کوچکی از آن را که برای تولید سوخت هسته‌ای نیاز است، نگه دارد!

"کلاینه تسایتونگ" در ادامه مدعی شد: درست است که ایران فعلاً 19 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد اما این رقم را در آینده افزایش خواهد داد و همین امر، باعث بی‌اعتمادی غرب می‌شود. به هرحال طرفین مایلند تا 20 ژوئیه به توافق جامع دست پیدا کنند، توافقی که از یک سو مانع ایران در دستیابی به سلاح اتمی شده و از سوی دیگر قدم به قدم تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را رفع کند.

هم ایران و هم 5+1 خود را مشتاق توافق جامع نشان می‌دهند و این در حالی است که علاوه بر مسائل فنی مانند حجم غنی‌سازی، نقطه‌نظرات متفاوتی درباره بازۀ زمانی توافق وجود دارد. "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که برای تعیین یا تغییر این بازه زمانی، رضایت طرفین شرط است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار