محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک طرح تحقیقاتی به ارائه روشی نوین و کاربردی برای شناسایی آبلیموهای تقلبی موفق شدند.

معاون پژوهشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،گفت : در این روش ابداعی بر اساس تعیین مقدار فلاونوئیدهای آبلیمو صحت تولید یا فرایند تقلبی ساخت آبلیمو بررسی می شود .
دکتر مهرداد ایرانشاهی افزود : در کشورهای پیشرفته اروپایی از جمله آلمان و انگلستان ارزیابی فلاونوئیدها از شاخص‌های استاندارد آبلیمو به شمار می رود و به طور کلی از فلاونوئیدها برای شناسایی انواع خانواده‌های مرکبات استفاده می‌شود، اما این روش در ایران کمتر مورد توجه بوده است.
این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:‌ روش‌ و متد ارزیابی آبلیموهای تقلبی از طریق دستگاه HPLC صورت می‌گیرد و بر اساس آن نمونه‌های آبلیمو و سه ترکیب مورد نظر شامل Hesperidin ، Diosmin و Eriocitrin که در آبلیموی طبیعی یافت می‌شوند، بطور همزمان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد که این روش بسیار ساده و کم هزینه است و در هر کارخانه و آزمایشگاه غذا و دارویی می‌توان از آن استفاده کرد.
دکتر مهرداد ایرانشاهی گفت: نتایج این طرح تحقیقات با عنوان تعیین مقدار فلاونوئیدهای شاخص موجود در نمونه‌های آب لیموترش ایران برای تدوین روش کمی برای تعیین تقلبات در آبلیمو در مجله معتبر Pharmaceutical and Biomedical Analysis Journal of در تاریخ 21 ژوئن 2014 منتشر شده است .
معاون پژوهشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : آبلیمو یکی از محصولات و مکمل های پرمصرف در در ایران به شمار می‌آید و در جهان نیز پس از آب پرتقال، رتبه دوم مصرف را به خود اختصاص داده است ، ‌این ماده غذایی به تولید آنزیم‌های گوارش معده و هضم غذا کمک می کند و خواص آنتی‌اکسیدان و ضد میکروب دارد؛ همچنین در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و در درمان سوختگی‌ها، فشار خون بالا، سرماخوردگی، اختلالات تنفسی، زخم‌های دهانی و آب مروارید موثر است.
دکتر مهرداد ایرانشاهی گفت : استفاده از آبلیموی تقلبی باعث می‌شود مصرف کننده از خواص مفید این ماده غذایی محروم بماند، در حقیقت آبلیموی تقلبی اصلا آبلیمو نیست .
او افزود : هم اکنون برخی شاخص‌ها مانند میزان سدیم و pH در بررسی گونه‌های تقلبی آبلیمو مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما باید دانست که این شاخص‌ها دقیق نیست و کسانی که به دنبال تقلب در تولید آبلیمو هستند، از این شاخص‌ها با خبر هستند و می‌دانند چگونه از موانع عبور کنند.
این طرح تحقیقاتی را دکتر ابوالقاسم محمددوست، به اجرا در آورده است

انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: آبلیمو ، تقلبی ، محققان ، طرح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.