هنوز 16 روز باقیست و جامعه جهانی همچنان به دنبال توافق با ایران است. اصلی‌ترین نقطه‌نظر اختلافی تعداد سانتریفیوژها برای غنی‌سازی اورانیوم است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ، خبرگزاری آلمانی اشپیگل در گزارشی مدعی شد که آمریکا بی‌صبرانه منتظر این سه هفته فشردۀ باقیمانده در وین تا 20 ژوئیه است. این آخرین گردهمایی و مهم‌ترین نشست ایران و 5+1 محسوب می‌شود که هماهنگی‌های آن در سال گذشته طی توافق اولیه صورت گرفته است.



اشپیگل مدعی است آمریکا، در رأس بی‌اعتمادها به ایران قرار دارد. باراک اوباما رئیس جمهور این کشور تحت فشار سیاسی کنگره بوده و همین که طی سال گذشته توانست مانع حمله نظامی جمهوری‌خواهان جنگ‌طلب به ایران شود، و تازه پس از آن هم با رئیس‌جمهور اعتدال‌گرای جدید "حسن روحانی" وارد مذاکره شد، خودش قدم بسیار مهمی است!

این خبرگزاری آلمانی در ادامه، حصول یا عدم حصول توافق نهایی را منوط به اراده تهران می‌داند و می‌نویسد:

"تهران 19000 سانتریفیوژ در اختیار دارد که 10000 تای آن فعال هستند. هیئت ایرانی بار قبل از 50000 سانتریفیوژ سخن گفته و تأکید داشتند که اورانیوم 5 الی 20 درصد را تنها برای تولیدات انرژی احتیاج دارند. برای ساخت بمب هسته‌ای اورانیوم با غنای 90% نیاز است که ایران در پی آن نیست و با این حال 5+1 اصرار دارند که از تعداد سانتریفیوژها کاسته شود.

هدف از تمام این روند، طولانی کردن فاز تعلیق غنی‌سازی در نیروگاه‌های ایران است؛ کمااینکه "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا هم در مصاحبه با "واشنگتن پست" گفته بود: دلیل ما از ورود به این مذاکرات، این بود که فکر می‌کردیم واقعاً شانس دستیابی به نتیجه وجود دارد. هنوز هم همین فکر را می‌کنیم ولی زمان در حال گذر است."

اشپیگل در پایان نوشت: هرچند تیم ایرانی تأکید دارد که درباره هیچ موضوعی بجز پرونده هسته‌ای مذاکره نمی کند، ولی باز هم احتمال دارد که در حاشیه و در "راهروها" راجع به بحران عراق گفتگو شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار