جریان ها و حرکت های معاصر به نوعی هرکدام از یک خاستگاه تاریخی برگرفته اند و جریان داعش نیز از این قاعده مستثنی نیست و در واقع خاستگاه داعش، خاستگاه جهالت است

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی رییس پژوهشکده حج و زیارت افزود: امروز می بینیم که در عراق علمای شیعه و سنی در یک جبهه علیه آنها اعلام موضع می کنند.

وی با مقایسه جریان های تکفیری معاصر با خوارج گفت: همین خصوصیات در جریان های تکفیری معاصر قابل پیگیری است، قرائت سطحی و منحرف گونه از دین دارند، و بسیاری از باورهای اسلامی که از صدر اسلام تاکنون جزو سیره مسلمانان بوده است را شرک و کفر می پندارند.

علیزاده موسوی افزود: اما جریان های تکفیری و بخصوص داعش امروزه با تخریب و حتی بیرون کشاندن اجساد بزرگان اسلام همچونحجر بن عدی در سوریه و عبدالسلام در لیبی، بی احترامی های فراوانی را روا داشته و این نشانگر برخورد سطحی و جاهلانه آنان با مسایل است.

این پژوهشگر حوزه علوم اسلامی، داعش را آلت دست غرب دانست و ادامه داد: هدفی که غرب دنبال می کند، از بین بردن قدرت و توان نظامی و اقتصادی جهان اسلام است و جریان هایی چون داعش در راستای تحقق این هدف گام بر می دارند.

وی گفت: کارهای که داعش در سوریه با نابودن کردن تمام زیرساخت های این کشور انجام داد، تا 50 سال دیگر هم سوریه به وضع کنونی خود بر نخواهد گشت، نمونه دیگر هم عراق که در جنگ آمریکا با خاک یکسان شد و هرچه سرمایه و نیرو دارد باید برای آبادانی خود بکار بندد از سوی دیگر وجود چنین مسایلی در جهان اسلام دیگر مجالی به اندیشمندان نمی دهد تا به فکر تولید علم و پیشرفت جهان اسلام و حل مسایل مهم آن باشند، بلکه مدام درگیر این دست از امور هستند.

علیزاده موسوی، ترسیم چهره ای نادرست از اسلام را هدف دیگر غرب دانست و گفت: از آنجایی که اسلام به سرعت در غرب در حال گسترش است، سیاستمداران غرب با ترسیم چهره ای نادرست از اسلام، بدنبال جلوگیری این گسترش هستند و جریان های تکفیری با انجام چنین امور وحشیانه ای، آنها را در رسیدن به این هدف یاری می کنند و این همان خصوصیت آلت دست قرار گرفتن آنان است.

وی قرضاوی را سلف جریان داعش معرفی کرد و افزود: قرضاوی حرکت خود را با شعار مبارزه با صلیبیون آغاز کرده بود اما در عمل به کشتار شیعیان و اهل سنت عراق اهتمام ورزید.

علیزاده موسوی با اشاره به این کلام امیرالمؤمنین(ع) درباره خوارج که "کلمة الحق و یراد بها الباطل" افزود: جریان داعش نیز مصداق این کلام حضرت هستند که با این عمل به شدت به اختلافات مذهبی دامن می زنند تا بتوانند از بین اهل سنت یار گیری کنند.

رییس پژوهشکده حج با باور به اینکه راهکار مبارزه با این جریان ها را نیز باید از دل تاریخ یافت کرد، گفت: ما نیز همچون امیرالمؤمنین(ع) در گام نخست باید افرادی را که به دلیل جهل در اعتقادات به دام این گروه افتاده اند به مسیر درست بازگردانیم، همان کاری که حضرت با فرستادن ابن عباس پیش خوارج انجام دادند و جمع قابل توجهی از آن افراد برگشتند.

وی افزود: برای تحقق این هدف، مراجعی همچون آیات مکارم شیرازی و سبحانی پیشقدم شده اند و با برگزاری کنگره ای با حضور بزرگان شیعه و اهل سنت به دنبال این آگاه سازی هستند تا اعلام کنند این تفکرات و این افعال از اسلام و جهان اسلام نیست بلکه کاملا مغایر با تفکرات اسلامی است.

راهکار دوم برای مبارزه با داعش در نگاه رییس پژوهشکده حج، مقابله نظامی بود که در این باره عنوان کرد: مسلما دسته ای از این افراد از روی عناد و لجاجت دست به این کار زده اند و به دنبال منافع خویش هستند و قاعدتا در مقابل آنان باید با قدرت ایستاد و در صورتیکه این روشها نتیجه بخش نبود باید مقابل فتنه ایستاد تا چشم فتنه را درآورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: خاستگاه ، داعش ، جهالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار