مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: حفظ و بهره‌برداری بهینه از آب به عنوان ضروری‌ترین نهاده کشاورزی، از جمله اولویت‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، عباس مظفری در جمع خبرنگاران افزود: در این راستا هزار و300 میلیارد تومان جهت توسعه روش‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی در بودجه سال جاری تأمین اعتبار شده است، که از جمله رویکردهای مثبت دولت و مجلس،به لحاظ پیگیری‌های مستمر وزارت جهاد کشاورزی براساس اهمیت بهره‌برداری صحیح از منابع آبی کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش هدررفت آب، افزایش عملکرد و کیفیت محصول از جمله مزایای اجرای طرح‌های توسعه آبیاری نوین در بخش کشاورزی است، اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی با فرهنگ‌سازی و حمایت از توسعه طرح‌های آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله به مزارع، استفاده از کانال‌های بتونی و ... تلاش می‌کند تا بهره‌وری آب را در کشاورزی افزایش دهد.

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از پروژه مزرعه پسته در زرندیه به عنوان اولین طرح آبیاری قطره‌ای تلفیقی در منطقه کهدر سطح 100 هکتار انجام شد، اظهار کرد: این پروژه با اعتباری بالغ بر شش هزار و 145 میلیون ریال که سه هزار و 500 میلیون ریال آن به صورت بلاعوض از سوی دولت پرداخت شده، اجرا شده است.

مظفری عنوان کرد: مساحت این باغ 150 هکتار است که با آرایش مستقیم دو ردیفه و با درختان پسته با فاصله شش متر از یکدیگر به بهره‌برداری رسیده است.

وی دوره آبیاری درختان فوق را با فاصله زمانی یک هفته عنوان کرد و ادامه داد: منبع تأمین آب این پروژه، چاه آب با دبی 30 لیتر در ثانیه بوده و برای هر هکتار بیش از 614 میلیون تومان هزینه شده است.وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با گسترش اجرای طرح‌های توسعهآبیاری نوین در کشور شاهد بهره‌برداری مطلوب از منابع آب در بخش کشاورزی باشیم./س

برچسب ها: آب ، نهاد ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.