وزارت نفت عراق: حملات تروریست ها بر توليد نفت در مناطق مرکزی و جنوبی عراق تاثير نداشته است

سخنگوی وزارت نفت عراق گفت حملات گروه داعش در عراق بر تولید نفت و توزیع فرآورده های نفتی استان های مرکزی و جنوبی این کشور تاثیر نداشته ولی موجب بروز مشکل در زمینه توزیع سوخت در استان های شمالی عراق شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ عاصم جهاد درباره تاثیر تحولات کنونی عراق بر قیمت جهانی نفت گفت: قطعا قیمت جهانی نفت تحت تاثیر شرایط جهانی و بحران ها و تنش ها قرار می گیرد به ویژه زمانی که کانون های تولید نفت در جهان مانند منطقه خلیج فارس با بحران مواجه شوند. عراق دومین صادرکننده بزرگ نفت در اوپک است و حوادث عراق بازار نفت را نگران کرده است و این نگرانی بر قیمت جهانی نفت تاثیر گذار است.

وی افزود می بینیم که قیمت هر بشکه نفت با آغاز بحران در عراق از حدود 107 دلار به 115 دلار افزایش یافت. پیشروی ارتش عراق پیام اطمینانی به کشورهای مصرف کننده است و موجب کاهش قیمت های جهانی نفت می شود.

سخنگوی وزارت نفت عراق درباره تاثیر بحران امنیتی در عراق بر صادرات نفت این کشور گفت: با وجود چالش ها و حملات تروریستی به تاسیسات نفتی و خطوط لوله انتقال نفت، صدور نفت از مناطق مرکزی و جنوبی عراق بدون مشکل ادامه دارد و ما به بالاترین میانگین صادرات نفت از سال 2003 تاکنون دست یافته ایم. اکنون عراق هر روز بیش از دومیلیون و 500 هزار بشکه نفت صادر می کند که شاخص خوبی است.
عاصم جهاد پیش بینی کرد این رقم در ماه های آینده افزایش یابد زیرا تولید نفت در میدان های نفتی در حال افزایش است.

وی همچنین درباره وضع پالایشگاه بیجی که هدف حمله گروه های تروریستی قرار گرفته است گفت: پالایشگاه بیجی یکی از سه پالایشگاه بزرگ نفت در عراق است و سوخت مورد نیاز استان های نینوا و کرکوک و صلاح الدین و انبار و برخی استان های شمالی مانند اربیل و سلیمانیه و دهوک را تامین می کند. به یقین هدف قرار گرفتن این پالایشگاه به ویژه خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی در درجه نخست به استان های شمالی عراق آسیب رسانده است. اکنون وزارت نفت تلاش می کند فراورده های نفتی را از راه های مختلف به این استان ها صادر کند. با برقرار شدن امنیت انشاء الله اوضاع به حال عادی باز خواهد گشت.

سخنگوی وزارت نفت عراق تصریح کرد اکنون پالایشگاه بیجی در کنترل نیروهای امنیتی است و فعالیت آن به علت پر بودن مخازن فرآورده های نفتی متوقف شده است و با خالی شد این مخازن، تولید از سر گرفته خواهد شد. این پالایشگاه هدف حملات پراکنده تروریست ها قرار دارد و نیروهای امنیتی از آن دفاع می کنند و تلفات سنگینی به تروریست ها وارد کرده اند.
عاصم جهاد تخلیه شماری از کارکنان شرکت های نفتی خارجی فعال در عراق را به علت مسائل امنیتی تایید کرد ولی گفت امنیت در استان های مرکزی و جنوبی عراق برقرار است و شرکت های خارجی فعال در این مناطق به فعالیت خود ادامه می دهند.

سخنگوی وزارت نفت عراق با تایید تاثیر گذاشتن بحران عراق بر روند توزیع سوخت در این کشور گفت: عراق سه پالایشگاه بزرگ در جنوب ، مرکز ، شمال و چند پالایشگاه کوچک دارد که بخش زیادی از نیازهای داخلی را تامین می کنند و بخش کوچکی از نیاز به سوخت نیز از خارج وارد می شود. در مناطق جنوبی و مرکزی عراق از نظر توزیع سوخت مشکلی وجود ندارد ولی حمله تروریست ها به پالایشگاه بیجی و خطوط انتقال فرآورده های نفتی موجب به وجود آمدن مشکل توزیع سوخت در استان های شمالی یعنی نینوا ، صلاح الدین ، الانبار ، کرکوک ، اربیل ، سلیمانیه و دهوک شده است.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار