شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا با موضوع «روابط عاطفی همسران و تاثیر آن در تحکیم خانواده» با حضور علیرضا بهفر مدیر رادیو سلامت و دبیر این شورا، بدری السادات بهرامی روانشناس و مشاور خانواده، ر فرنقی زاد روان شناس و مشاور، مدیران رادیو سلامت و نمایندگان مدیران شبکه های رادیویی معاونت صدا برگزار شد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی رادیو سلامت، علیرضا بهفر مدیر شبکه رادیویی سلامت و دبیر شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا با اشاره به نقش رسانه ملی بر تقویت روابط عاطفی در خانواده ها گفت: به جز شبکه تخصصی 24 ساعته رادیو سلامت، دیگر شبکه های رادیویی، در طول هفته بیش از 250 ساعت، به موضوعات مختلف سلامت در چهار بُعد سلامت روان، سلامت جسم، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی می پردازند.

روان شناسی جنس مخالف را بدانیم
در ادامه،  فرنقی زاد روان شناس و مشاور، با بیان اینکه انسان ترکیبی از اجزای پیچیده جسم، روح، روان و نفس است، گفت: در طول شبانه روز انسان بیشتر به بُعد فیزیکی توجه می کند تا بُعد متافیزیک؛ باید بدانیم که روح عامل حیات است و ما نیز ماهیت آن را نمی دانیم.

وی با بیان اینکه بالاترین عشق، عشق مادر به کودک است، ادامه داد: زمانی که همین مادر از بیماری روان رنج می برد، نمی توانیم کودک را کنار او بگذاریم؛ چرا که ممکن است به فرزندش صدمه بزند.

 فرنقی زاد نخستین نیاز بشر را دین دانست و اظهارکرد: اساس خلقت خداوند، زوجیت است. تمام موجودات، گیاهان و ... به صورت نر و ماده خلق شده اند. بنابراین انسان باید روان شناسی جنس مخالف را بداند؛ چرا که ندانستن آن باعث مشکلاتی در زندگی می شود. بنابراین برای دست یابی به آرامش، باید روان شناسی جنس مخالف را بیاموزیم. به طور نمونه خانم ها می توانند در یک زمان بر روی چند موضوع تمرکز کنند؛ ولی آقایان این گونه نیستند. از این رو، شناختن توانمندی های همسران از یکدیگر و داشتن انتظارات متناسب با آن، سبب شکل گیری روابط عاطفی میان همسران می شود.
وی در پایان با تاکید بر اینکه روابط عاطفی میان همسران، آرامش را به زندگی می آورد، خاطرنشان کرد: برای تقویت روابط عاطفی همسران باید هر کسی نقش خود را به درستی ایفا کند. خانواده ای که از روابط عاطفی مناسبی برخوردار هستند، فرزندان مناسبی را نیز تربیت می کنند.


راه حل آموزش چگونگی ابراز عشق، الگوگیری از افراد موفق است
در ادامه،  بدری السادات بهرامی روان شناس و مشاور خانواده، با بیان اینکه باورهای غلط به روابط عاطفی همسران صدمه می زند، گفت: خیلی از افراد دارای موقعیت اجتماعی مناسبی هستند که روابط عاطفی خوبی ندارد، این افراد احساس موفق بودن نمی کنند؛ اما افراد دیگری هستند که از موقعیت خوبی برخوردار نبوده، ولی به واسطه داشتن روابط عاطفی در خانواده، احساس موفقیت و خوشبختی می کند.

وی تغییرات هورمونی، باورهای غلط، آموزه های رسانه ای را از جمله راه های صدمه به روابط عاطفی دانست و ادامه داد: باید در شروع روابط عاطفی با همسران خوب وارد شویم، موانع خراب شدن آن را بدانیم و با آگاهی جلو برویم و نخستین مانع، این است که پس از ازدواج این روابط عاطفی را رها کنیم. این را باید بدانیم رابطه عاطفی همسران، ضامن سلامت خانواده است.

این روان شناس، رابطه عاطفی همسران را ضامن سلامت روان و آرامش دنیای مادی، پر استرس و اضطراب برشمرد و اظهارکرد: متاسفانه اتفاقی که در جامعه ی ما در حال رخ دادن است، سست شدن بنیان خانواده می باشد. شاید یکی از کارهایی که رسانه می تواند انجام دهد، پاسخ به این سوال «اگر روابط عاطفی خراب شد چه کار کنیم؟» باشد. نخستین قدم در این زمینه برای متاهلین، بازگشت به روزهای اول است، و توصیه ما به جوانان این است که یکی از زمینه های پنهان ایجاد رابطه سالم و مشترک، انتخاب درست است.

بهرامی با بیان اینکه روابط عاطفی همسران با بی توجهی درست نمی شود، بلکه با محبت و توجه تقویت می شود، افزود: برای داشتن جامعه سالم باید به سلامت روان افراد توجه داشت و سلامت روان نیز به روابط عاطفی مناسب باز می گردد. جوانان باید بدانند که نباید به موارد زودگذر پایبند باشند، بلکه چیزی که باقی می ماند، رفتارهای درست است.

وی در پایان با بیان اینکه برای ابراز عشق و علاقه، صرف گفتن واژه ها کافی نیست، خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده است یکی از شیوه های موثر و سریع آموزش، الگوگیری و سرمشق مناسب است. وقتی با فردی همراه می شوید، ناخودآگاه رفتارهای شما تحت تاثیر او قرار می گیرد. از این رو، راه حل آموزش چگونگی ابراز عشق، الگوگیری از افراد موفق در این زمینه است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.