قشقاوی گفت :بحث هسته ای سه ضلع متساوی الاضلاع دارد که توجه به یک ضلع و نادیده گرفتن دو ضلع دیگر نمی تواند برای پیشبرد مذاکرات هسته ای مفید باشد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران ؛حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه ، عصر امروز با حضور در همایش حزب مردم سالاری با عنوان دل آرامیم طی سخنانی با اشاره به ابعاد مذاکرات هسته ای گفت : بحث هسته ای سه ضلع متساوی الاضلاع دارد که توجه به یک ضلع و نادیده گرفتن دو ضلع دیگر نمی تواند برای پیشبرد مذاکرات هسته ای مفید باشد.
وی ادامه داد : ضلع اول اصل مذاکره و تداوم آن است بنابراین پیشنهادات و ایده پردازی هایی که اصل و تداوم مذاکره را نادیده بگیرد خلاف مشی نظام و مسئولان عالی رتبه کشور است.
قشقاوی اظهار داشت : هر شخصی نقدی به مذاکرات هسته ای دارد باید به ضلع اول که همان اصل مذاکره و تداوم آن است ، توجه کند چرا که حفظ منافع ملی و امنیت ملی در گرو این امر است.
معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه : ضلع دوم مذاکرات هسته ای را خطوط قرمز دانست و بیان داشت : ما در چند سال اخیر علی رغم میل قدرت های بزرگ به دستاوردهایی در زمینه هسته ای رسیده ایم که این دستاوردها برای ما هزینه های زیادی را از جمله شهادت دانشمندان هسته ای مان در پی داشته است بنابراین حفظ این دستاوردها خطوط قرمز مذاکرات هسته ای محسوب می شود.
وی ادامه داد : مواردی چون حجم غنی سازی ، تعداد سانتریفیوژها، مواد مورد نیاز آینده هسته ای ، ماهیت آب سنگین اراک و تاسیسات هسته ای فردو ، خطوط قرمزی هستند که تیم مذاکره کننده هسته ای با در نظر گرفتن آنها حرکت می کنند.
قشقاوی در ادامه گشایش در فضای دیپلماسی عمومی و رسمی و فضای اقتصادی کشور را ضلع سوم بحث هسته ای دانست و افزود : رهنمودهایی که ضلع اول و دوم را مورد توجه قرار دهد اما ضلع سوم را نادیده بگیرد نمی تواند بر بحث هسته ای نمی تواند راهنمای عمل باشد.
وی ادامه داد : برای بازگرداندن میلیاردها دلار پول حاصل از فروش نفت که در بانک های خارجی بلوکه شده است باید با گشایش در عرصه دیپلماسی عمومی پرداخت و کسی نمی تواند در نقدهای خود به مذاکرات هسته ای این امر را نادیده بگیرد.
معاون وزارت خارجه تهدیدات سیاسی را بعد دیگری از ضلع سوم مذاکرات هسته ای دانست و اظهار داشت : علاوه بر گشایش اقتصادی که در گرو رونق دیپلماسی عمومی است باید به از بین بردن تهدیدهای سیاسی و دیپلماتیک هم که در قالب بیانیه های مختلف علیه ایران صادر می شود توجه کرد. و این بعد دیگری از مذاکرات هسته ای است.
وی در ادامه با اشاره به تضییقات و تحریم هایی که غربی ها علیه ایران در چند سال اخیر اتخاذ کرده اند ، افزود : این که غربی ها از سوخت رسانی به هواپیماهای ما پرهیز می کنند و یا از دادن دارو به بیماران خاص ما دریغ می ورزند همه و همه اعمال ناجوانمردانه و غیر انسانی ای است که از سوی غربی ها سر می زند و برداشتن چنین فضایی علیه کشورمان در گرو مذاکرات هسته ای است که منتقدین این مذاکرات باید به این امر توجه ویژه کنند.
قشقاوی در ادامه با اشاره به اینکه ما سیراب انتقاد و تشنه پیشنهاد هستیم بیان داشت : کسی قصد ندارد تک صدایی را بر جامعه حاکم کند اما بهتر است احزاب و جریانهای سیاسی به جای انتقاد از تیم مذاکره کننده پیشنهاداتی را در جهت بهبود روند مذاکرات ارائه کنند و این چیزی است که ما در وزارت خارجه به آن نیازمندیم.
وی با اشاره به قاطعیت در مذاکرات هسته ای اظهار داشت : امیدوارم همانطور که اسناد محرمانه پس از چند سال افشا می شود اسناد مذاکرات هسته ای هم زمانی به رسانه ها و فضای عمومی درز پیدا کند تا همگان متوجه شوند که جناب ظریف چقدر در مذاکرات هسته ای موضع قدرت و عزت ملی وارد شدند.
قشقاوی در پایان خاطر نشان کرد رژیم حقوقی دریای خزر ، غرب آسیا ، مذاکرات هسته ای ، دیپلماسی عمومی ،دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی رسانه ای زمینه هایی هستند که ما در وزارت خارجه برای رهنمود به آنها نیازمندیم.


انتهای پیام/
برچسب ها: حزب ، همایش ، قشقاوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار