دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یکی از دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور در سال 92، در زمینه اجرای برنامه کنترل سیلیس آزاد در کارگاه‌ها، شناخته شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ مسئول واحد بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام این خبر، گفت: از میان 48 دانشگاه علوم پزشکی کشور، 11 دانشگاه برتر در زمینه اجرای برنامه کنترل سیلیس آزاد در کارگاه ها در سال 92 توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور معرفی شده اند که دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ردیف دانشگاه های برتر کشور معرفی شده است.

فرداد احمدزاده افزود: با پیگیری‌های واحد بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص شناسایی، ارزیابی و کنترل مواجهه کارگران با سیلیس در محیط‌های کاری، منجر به شناسایی هفت هزار و 345 شاغل در معرض مواجهه، 10 هزار و 140 کارگاه دارای سیلیس، اندازه گیری سیلیس در 24درصد از کارگاه ها و اجرای اقدامات کنترل سیلیس به صورت فنی مهندسی و مدیریتی در 17درصد از کارگاه‌های دارای سیلیس شده است.

وی با بیان اینکه سیلیس دومین ماده معدنی رایج در ساختار زمین است، ابراز داشت: این ماده در ماسه، برخی سنگ‌ها مانند گرانیت، ماسه سنگ‌ها، تخته سنگ‌ها، زغال و برخی سنگ‌های معدنی و آلی متالیک یافت می‌شود و کارهایی مانند بریدن، شکستن، خرد کردن، سوراخ کردن، آسیاب کردن ممکن است سس انتشار آن در محیط شود.

مسئول واحد بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: سیلیس در موادی مانند شیشه، پلاستیک و خاک وجود داشته و بر اساس شواهد در دسترس، بیماری سیلیکوزیس در اثر غبارهایی کمتر از یک میکرومتر که شامل کریستال‌های دی اکسیدسیلیکون و متشکل از ذرات آلفا در کریستو بالیت یا تریدمیت هستند، ایجاد می‌شود.

احمدزاده سیلیکوزیس را از بیماری‌های شغلی مربوط به دستگاه تنفسی دانست که علت آن استنشاق غبارهای سیلیکایی است و ابراز داشت: نشانه‌های این بیماری به علت ایجاد فیبروز در بافت ریه ایجاد می‌شود و از مشخصه‌های سیلیکوزیس پیشرفته، تنگی نفس وسیانوز و در نهایت مرگ بیمار است.

وی تصریح کرد: از زمان مواجهه فرد با سیلیس تا ایجاد علایم رادیوگرافی و آشکار شدن علائم بالینی سیلیکوزیس، معمولا 10سال طول می‌کشد و این بازه زمانی با توجه به میزان غلظت مواجهه، نوع سیلیس و استفاده از وسایل حفاظت فردی ممکن است بسیار کوتاه تر از این و حتی حدود 6ماه تا یک سال باشد که می تواند باعث مرگ فرد شود.

مسئول واحد بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص مشاغل مواجهه بالا و خطرناک در خصوص بیماری سیلیکوزیس، گفت: در این زمینه می توان به سیلیس کوبی و دانه بندی سیلیس، شیشه سازی، سندبلاستینگ، ظروف چینی، ریخته گری، موزائیک سازی و کاشی سازی، معادن روبسته با سیلیس بیش از 10درصد، سیمان پورتلند بیش از 3 درصد  ،معادن روباز سیلیس، جابجایی سیلیس همراه با انتشار گرد و غبار، راه سازی مانند تونل سازی با توجه به نوع خاک، کارخانجات سنگ بری ، سفال گری و کوزه گری، چینی سازی، مصالح فروشی، کارگران ساختمانی، بلوک زنی و ساب زنی اشاره کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار