"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با "حامد کرزی"رییس جمهوری افغانستان از وی خواست نگرانی های نامزدهای انتخاباتی این ک

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد : کری همچنین بر اهمیت وحدت ملی و راهکار سیاسی مسالمت آمیز در افغانستان تاکید کرده است.

این گفت و گوی تلفنی بعد از تاخیر در اعلام نتایج اولیه دور دوم انتخابات به دلیل بازشماری آرا و نگرانی هایی از بابت بروز بی ثباتی به دلیل مناقشه بر سر احتمال تقلب در انتخابات، انجام شد.

مردم افغانستان 14 ژوئن (23 تیر) در دور دوم انتخابات این کشور شرکت کردند و به ˈ عبدالله عبداللهˈ وزیر امور خارجه پیشین افغانستان و ˈاشرف غنی احمد زیˈ اقتصاد دان پیشین بانک جهانی رای دادند.

عبدالله که در نظرسنجی های پیشین از حمایت بیشتری برخوردار بود، روند انتخابات را به دلیل تقلب گسترده تحریم کرده است، در حالیکه اشرف غنی احمد زی گفته است انتخابات درست است و او یک میلیون رای بیشتر به دست آورده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: جان کری امروز با حامد کرزی تماس گرفت تا حمایت آمریکا را از روند انتخاباتی افغانستان اعلام کند و از وی خواست نگرانی هایی نامزدهای انتخاباتی حل کند.

وی از اقدامات کمیسیون انتخاباتی مستقل برای آغاز بررسی آرای ماخوذه در سراسر کشور استقبال و این کمیسیون را ترغیب کرد که بررسی کامل و جامعی را در این مورد انجام دهد تا مطمئن شود مردم افغانستان از روند درست انتخابات مطمئن هستند.

این بیانیه می افزاید که ما از مدت ها قبل حمایت خود را برای برگزاری روندی جامع، شفاف و مطمئن بیان کرده ایم که به طور گسترده ای مردم افغانستان از آن حمایت کنند و در پی آن رییس جمهوری روی کار بیاید که می تواند بر کل کشور حکمرانی کند. ما از همه طرف ها می خواهیم برای رسیدن به این هدف تلاش کنند و از برداشتن گام هایی که وحدت ملی را تضعیف می کند، بپرهیزند.

سازمان ملل متحد و بعضی کشورهای کمک کننده به افغانستان از مدت ها قبل تلاش کرده اند از درگیری بر سر نتیجه انتخابات جلوگیری کنند، زیرا بن بست سیاسی و درگیری های قومیتی، احتمال بی ثباتی را بیشتر می کند.

اما عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی بر سر نتیجه انتخابات با هم اختلاف دارند و بسیاری از صاحب نظران هراس دارند که این امر به اعتراضات خیابانی و بی ثباتی های بیشتر بیانجامد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.