استاندار چهارمحال و بختیاری و مدیرعامل یک شرکت آمریکایی، تفاهم نامه همکاری برای سرمایه گذاری مشترک در ایجاد نیروگاه تولید انرژی برق از پسماندها و زباله های شهری با استفاده از تکنولوژی نوین امضاء کردند.

مشاور برنامه ریزی و امور اجرائی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: پس از بازدیدهای یک ماه اخیر مدیران شرکت آمریکایی ورداکوانرژی (world eco energy ) تولیدکننده انرژی با تکنولوژی های جدید و نمایندگان این شرکت در کیش از استان چهارمحال و بختیاری، تفاهم نامه همکاری برای سرمایه گذاری مشترک در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر بین مدیران این شرکت و استاندار چهارمحال و بختیاری امضاء شد.

ملک محمد قربان پور
افزود: بر اساس این تفاهم نامه، تعهدات استانداری چهارمحال و بختیاری در زمینه تامین زمین با دسترسی به زیرساخت های لازم، پیگیری از وزارت نیرو برای خرید تضمینی برق تولیدی این شرکت و پیگیری تخصیص تسهیلات از منابع استانی و صندوق توسعه ملی در چارچوب قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاران خارجی برنامه پنجم است.

وی تامین تجهیزات و ماشین آلات و انتقال آن به ایران و اجرای کامل پروژه، تضمین آورده 50 درصدی سهم سرمایه گذار به ارزش یک میلیارد و 175 میبلیون دلار، انتقال تکنولوژی به ایران و استفاده 80 درصدی از نیروی کار بومی و اجرای پروژه در دوره زمانی مورد توافق را از تعهدات سرمایه گذار خارجی بیان کرد.

قربان پور استفاده از ظرفیت های استان چهارمحال و بختیاری برای تولید انرژی را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: پروژه تولید برق از زباله در چهار فاز و به مدت 24 تا 36 ماه در این استان اجرا و بهره برداری می شود.

وی تصریح کرد: در این پروژه، از یک هزار و 500 تن زباله، روزانه حدود 250 مگاوات برق تولید می شود که این میزان حدود یک چهارم برق تولیدی نیروگاه سد کارون 3 است.

قربان پور گفت: در فازهای مختلف این پروژه با سوزاندن زباله ها و تولید
Co2 ، جلبک ها تغذیه و به دنبال آن محصولات جانبی خوراک دام، پروتئین، امگا 3، گاز متان و اتان و سوخت هواپیما تولید می شود.

وی افزود: در جریان این پروژه حدود یک میلیون لیتر در روز آب فاضلاب استفاده می شود که حدود 80 درصد آن تصفیه و به آب شرب تبدیل می شود.

قربان پور تصفیه کنندگی هوا را از دیگر مزایای اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: این پروژه قابلیت تبدیل زباله های 50 سال گذشته را نیز به سوخت داراست.

مشاور برنامه ریزی و اموراجرایی استانداری، اعتبار لازم برای اجرای این پروژه را دو میلیارد و 350 میلیون دلار اعتبارات ریالی و ارزی دانست و گفت: 50 درصد از این اعتبارات توسط سرمایه گذار داخلی و 50 درصد از طریق سرمایه گذارخارجی تامین می شود.

قربان پور افزود: با اجرای این پروژه حدود 650 شغل مستقیم و دو هزار فرصت شغلی غیرمستقیم فراهم می شود.

وی در زمینه مراحل اجرای این پروژه گفت: نمایندگان شرکت آمریکایی برای دریافت مجوزهای زمین و آب و ایجاد زیرساخت ها به اداره منابع طبیعی و شرکت آب منطقه ای استان معرفی شده اند.

قربان پور افزود: پیش بینی می شود عملیات اجرایی این پروژه در شش ماهه نخست امسال در یکی از شهرستان بروجن یا شهرکرد آغاز شود.

مشاور برنامه ریزی و اموراجرایی استانداری ادامه داد: استانداری چهارمحال و بختیاری آمادگی کامل برای حمایت از شرکت های فعال در زمینه تکنولوژی های نوین را داراست و از سرمایه گذاران این بخش حمایت می کند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.