نشانه های بیابانی شدن در 700 هزار هکتار از عرصه های استان فارس در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ کاظم بردبار مدیر کل منابع طبیعی استان فارس بیان کرد: طی چند سال گذشته فارس وارد دوره خشکسالی و تغییر اقلیم شده است.

وی ادامه داد: خشکسالیها در استان فارس مشکلات زیادی را به وجود آورده است به گونه ای که پدیده بیابان زایی در این استان افزایش یافته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه لکه های بیابانی در مرزهای استان فارس با استانهای دیگر بیشتر قابل ملاحظه است، افزود: به عنوان نمونه بادامکهای مرز بین شهرستان نی ریز در استان فارس و استان یزد خشک شده که این امر نشان دهنده پدیده بیابان زایی است.

بردبار ادامه داد: نشانه های بیابانی شامل مناطقی است که به هر دلیلی جنگل بوده اما در حال حاضر به زمین خالی یا بیابان تبدیل شده است در حالیکه به طور ذاتی بیابان نیست.

وی با اشاره به اینکه این جلوه ها در اکثر نقاط استان دیده شده است گفت: این جلوه های بیابانی بیشتر در مناطق جنوب و جنوب شرقی قابل مشاهده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در خصوص اقدامات این اداره کل برای بیابان زدایی افزود: کاشت نهال در یک هزار و 500 هکتار از عرصه های استان برای امسال در دستور کار است و با استفاده از تصاویر ماهواره ای ، شناسایی بهتر منشاء تولید گرد و غبار و همچنین مناطقی که در حال بیابان شدن هستند، امکان پذیر است.

بردبار بیان کرد: با استفاده از تصاویر ماهواره ای ، داده های جدید هواشناسی، نقشه کاربری اراضی و نقشه های پوشش جنگلی، مرتعی و بیابانی استان، شناسایی و امکان بررسی منشا تولید و مسیر حرکت ریزگردها در محیط نرم افزار های سنجش از دور برمبنای اندازه قطر ذرات معلق در هوا امکان پذیر خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس ادامه داد: علاوه بر این با استفاده از این تصاویر توسعه زمینهای بیابانی در سطح استان رصد خواهد شد .

این در حالی است که افزون بر اعلام مدیر کل منابع طبیعی فارس مبنی بر وجود بحران در شهرستان نی ریز کارشناسان زیست محیطی اجرای فعالیت معادن را در حوزه بحرانی سهرستان نی ریز در جنوب شرق فارس که منطقه حفاظت از محیط زیست است موجب سرعت یافتن کویری شدن فارس دانسته و این امر به بروز مباحث کارشناسی با متولیان صنعت و معدن شده است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: بروز ، بیابان ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.