استان فارس با صادرات سالانه 147 نوع محصول و گیاه دارویی به 18 کشور، 78 درصد از سهم صادرات گیاهان دارویی و مقام نخست کشور را داراست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ معاون فنی اداره کل منابع طبیع استان گفت: جدی گرفتن آمایش سرزمین در استان و کشور، انجام اقدامات ضابطه مند و منطقی برای اجرای طرح ها، برخورد قانونی با افراد سودجو با حمایت قوه قضائیه، جلوگیری از بهره برداری بی رویه گیاهان دارویی و قاچاق آنها و کاهش و کنترل چرای دامها از راهکارهای جلوگیری از انقراض و نابودی گیاهان است.

جواهری افزود: با وجود افزایش بی رویه برداشت گیاهان دارویی در سالهای اخیر،این ذخایر دارویی باارزش، نه تنها سهم چندانی در سبد صادراتی کشور نداشته است بلکه صادرات آنها نیزچندان مقرون به صرفه نبوده است.

دبیر شورای فنی منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز گفت: برداشت گیاهان دارویی در فارس قدمتی 150 ساله دارد و نزدیک به 50 سال است که بخش عمده ای از محصولات به صورت خام به دیگر کشورها صادر می شود که به علت کمبودکارخانه فرآوری،محصولات نهایی به صورت دارو ومحصولات بهداشتی آرایشی به قیمت بسیار بالا به کشور برمی گردد.

مصطفویافزود: فرآوری این گیاهان تا 300 برابر قیمت کنونی برای کشور ارزآوری دارد و توسعه کشت و بهره وری بیشتر آنها نیاز به توجه مسئولان دارد.

پارسال نیز صادرات گیاهان دارویی فارس بیش از 45 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت.

انتهای پیام/س

برچسب ها: صادرات ، گیاه ، دارویی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.