مصرف آب کشاورزی در ايران 22 درصد بيشتر از متوسط مصرف جهانی آب در اين بخش است.

به‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، بخش کشاورزي عمده‌ترين مصرف‌كننده آب در ايران است كه حدود 92 درصد مصارف را به‌خود اختصاص داده‌ و اين درحالي است كه متوسط مصرف آب جهان در اين بخش حدود 70 درصد است.

رويكرد كشور ما در سال‌هاي گذشته، براي تامين آب بيشتر معطوف به تامين آب كشاورزي بوده است تا صنعت كه هم ارزش افزوده بيشتر و هم اشتغال پايدارتري را ايجاد مي‌كند.

اين درحالي است كه در جهان توليد محصول کشاورزي به‌ازاي مصرف هر مترمكعب آب حدود 2.5 كيلوگرم است درحالي که اين ميزان در ايران، حدود يك كيلوگرم است و توليد ناخالص ملي نيز تنها بين 20 تا 40 سنت به‌ازاي مصرف يك مترمكعب آب در بخش كشاورزي برآورد مي‌شود که متوسط جهاني در اين زمينه حدود يک تا دو دلار و حتي بيشتر است.

همچنين بازده آبياري در ايران از بسياري از کشورهاي هم‌اقليم خود، در رتبه پايين‌تري قرار دارد.
يافته‌هاي مطالعه‌هاي جامع آب كشور با استفاده از مدل‌هاي برنامه‌ريزي منابع آب در سناريوهاي مختلف نشان مي‌دهد كه براي رسيدن به تعادل بين منابع و مصارف و پايداري محيط‌زيست بايد با افزايش بازده، ميزان مصرف بخش كشاورزي را در برخي از حوضه‌هاي آبريز تا 50 درصد مصرف وضع موجود كاهش دهيم تا بتوانيم قادر به تامين آب شرب و صنعت نيز باشيم.

براساس مطالعه‌هاي طرح جامع آب كشور، حدود 1.5 ميليارد مترمكعب آب در بخش صنعت و معدن مصرف مي‌شود كه 80 درصد آن از منابع آب زيرزميني و 20 درصد نيز از منابع آب سطحي تامين مي‌شود.

در اين جهت بخش صنعت تنها كمي بيشتر از يک درصد مصارف آب را به خود اختصاص داده كه اين ميزان در مقايسه با متوسط‌ جهاني (حدود 20 درصد) بسيار ناچيز است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار