معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اقداماتی همچون وضع عوارض برای صادرات سنگ‌آهن خام موجب شد سرمایه‌گذاران به کنسانتره و گندله‌سازی که تکمیل‌کننده چرخه فولاد کشور است، روی آورند.

جعفر سرقینی، معاون معدن وزیر صنعت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص واردات ماشین آلات دست دوم معادن اظهار داشت: وامی برای واردات ماشین آلات دست دوم معادن تعلق نمی‌گیرد و ممکن است این وام به معدن تعلق گیرد و صاحب معدن از آن محل اقدام به واردات ماشین‌آلات کنند.
 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اما عمدتاً وام به معادن زغال سنگ جهت بحث‌های ایمنی اختصاص داده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه ما فقط مجوز ورود ماشین آلات دست دوم را می‌دهیم، گفت: این مسئله امتیازی برای بهره‌برداران محسوب می‌شود چرا که آنها از این طریق با هزینه کمتر، معادن خود را تجهیز می‌کنند.
 
سرقینی در خصوص بالاترین میزان وامی که طی چند ماه گذشته پرداخت شده است، افزود: بالاترین میزان وامی که به معادن زغال سنگ اختصاص داده شده مبلغ 2 میلیارد تومان بوده است که البته عدد کوچکی است ولی چون صرف هدف خاصی که همان تأمین ایمنی معادن است می‌شود، تأثیر بسزایی دارد.
 
* سرمایه‌گذاران به سمت کنسانتره و گندله‌سازی آمده‌اند/سال 95 نتایج این سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود
 
سرقینی در ادامه در خصوص مشکلات چرخه فولاد کشور گفت: طی سال‌های گذشته به صورت میانگین سالانه 20 تا 22 میلیون تن صادارت سنگ‌آهن خام داشتیم که در کنار این مسئله همیشه شاهد واردات حتی 8 میلیون تنی فولاد بودیم.
 
وی تصریح کرد: سنگ‌آهن را با قیمت بسیار ارزان می‌فروختیم و به ازای آن فولاد وارد می‌کردیم که این مسئله به دلیل عدم تکمیل چرخه فولاد در کشور بود.
 
معاون معدن وزیر صنعت ادامه داد: نزدیک به 6 الی 7 میلیون تن گندله در این چرخه کم داریم در حالی که می‌توانستیم با ایجاد کارخانجات کنسانتره و گندله، به جای اینکه سنگ‌آهن را صادر کنیم در این کارخانجات تبدیل به گندله کرده و چرخه فولاد را کامل کنیم.
 
وی با بیان اینکه اگر امسال گندله وارد نکنیم یعنی کارخانجات تولید فولاد ما زیر ظرفیت کار خواهند کرد گفت: بنابراین ما اقدام به تشویق سرمایه‌گذاران جهت تکمیل چرخه فولاد کردیم که البته موفق نیز بوده‌ایم.
 
وی افزود: خوشبختانه با جهت‌گیری‌هایی که داشتیم و با وضع عوارض برای صادرات سنگ‌آهن خام، سرمایه‌گذاران به سمت کنسانتره و گندله‌سازی روی‌ آوردند.
 
سرقینی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران هم‌اکنون به این بخش وارد شده‌اند که نتایج مثبت آن را در سال 95 مشاهده خواهیم کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تولید ، فولاد ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار