نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی آشور در انجمن آشوریان تهران،گفت: امروز شاهد قتل عام آشوریان در کشورهای سوریه و عراق صرفا به دلیل مسیحی بودن توسط احزاب تکفیری داعش و القاعده هستیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران ،یوناتن بت کلیا نماینده اقلیت های آشوری در مجلس شورای اسلامی در مراسمی که به مناسبت روز ملی آشور در انجمن آشوریان تهران برگزار شد، ضمن قدردانی از همه مهمانان گفت: آشوریان به عنوان ملتی کهن هستند که حضور تاریخی آنان از آغاز تاریخ باستان به ثبت رسیده و همواره تاکنون در جای جای صفحات تاریخ قرار گرفته اند گاهی در دل صفحات و گاهی در حاشیه اما بی نام امپراتوری بین النهرین تاریخ بشری پشتوانه ای ندارد.  
 
وی افزود: آشوریان وارثان تمدن کهن بین النهرین که در ایام باستان با عناوینی هم چون بابلی، اکدی، آشوری و در دورانی معاصرتر با نام هایی برگرفته از مذهب از جمله سریانی، کلدانی، نستوری معرف شده اند اما آن چه این نام ها را با هم ادغام می کند همان یگانگی و پیوستگی تاریخی و فرهنگی است.  
 
وی ادامه داد: تاریخ پیدایش خاورمیانه با وجود آشوریانی که از شبه جزیره عربستان کنونی آغاز و تا ماورای دریای مدیترانه استقرار داشتند همراه است.  
 
وی افزود: آشوریان با پدید آوردن فرهنگ یک جانشینی موفق به ایجاد اولین شهرها شدند شهرهایی به مانند بابل و نینوا و حکومت هایی متمرکز برپا کردند که پایه گذار سیستم دولت سازی شد.  
 
نماینده اقلیت آشوری در مجلس تصریح کرد: آشوری ها همان هایی بودند که از سرزمین بین النهرین گاهواره تمدین بشری و خاستگاه اولین الفبای نگراشی اختراعات بسیاری را به نام خود ثبت کردند بین النهرین سرزمین اسطوره ها، حماسه ها و خدایان فرهنگ و هنر، سرزمین شجاعت گیلگمش و جلال ایشتار الواح بانی تالی و قوانین همورابی، جشن های باشکوه نیسان و تولد دوباره کمبوج.
 
وی افزود: آشوریان اولین ملتی بودند که در زمان حیات حضرت مسیح ایام آورده ودین مسیحیت را پذیرفتند و جهت بشارت با هند، چین و جنوب آسیا رفتند که کتیبه های موجود در چین بیانگر آن است پس از ظهور پیامبر اسلام در شبه جزیره دوره جاهلیت عربستان و تلاش ایشان جهت فتح مدینه و ترویج دین خود قبیله آشوری مسیحی با وفاداری به پیمانی که بین آنان و پیامبر اسلام منعقد شده بود به یاری ایشان شتافته و پیامبر موفق به ورود به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی خود شدند.  
 
وی افزود: آشوریان در طول تاریخ خدمات شایسته ای به جامعه اسلام کرده اند در زمان خلفای عباسی که با ترجمه کتب علمی و فلسفی به سریانی و سپس به عربی توسط مترجمان سرشناس آشوری در مدارس ادسا زمینه انتقال علوم را به تمدن اسلامی فراهم کردند و پس از آن بود که مسلمانان با استفاده از علوم ترجمه شده وارد حوزه های علمی و فلسفی شده و این فعالیت سپس به جندی شاپور ایران در زمان انوشیروان انتقال یافته و ادامه داشت.  
 
وی افزود: قرن بیستم با بحران های فرقه ای منطقه ای آغاز و با تراژدی های جنگ جهانی اول ادامه یافت سپس قدرت های مختلف اروپایی پیروز جنگ جهانی اول خصوصا انگلیس و فرانسه با عقد قرارداد سایتپیکو در سال 1916 و پیمان سور در سال 1921 و کنفرانس لوزانس 1924 کشورهای جدیدی را در منطقه بین النهرین و بدون توجه به فرهنگ، بافت جمعیتی که بیشتر بر مبنای منافع قدرت های رقیب اروپایی باشد به وجود آوردند اقوام ساکن در منطقه به عنوان مایملک منافع قدرت ها تکه پاره شده و هر بخش تحت حاکمیت سلطانی جدید بدون پیوستگی تاریخی با منطقه قرار گرفت قرارداد لوزانس که حقوق ارزی و حقوق اقلیت های ساکن را مشخص کرده بود نادیده گرفته شد در منطقه تنها آشوریان ایرانی بودند که هم چنان در صلح و امنیت بودند.  
 
وی گفت: آشوریان ایران مردمی که از زمان تمدن بین النهرین همچنان در این کشور زندگی می کنند و همواره از جایگاه اجتماعی مهم و باارزشی برخوردار بوده اند در طول تاریخ ایران آشوریان در کنار دیگر قومیت ها ترکیبی موزون و مورد ستایش را برجا گذاشته است از این رو در بین ایرانیان و همسایگان از احترام ویژه ای برخوردار هستند آزادی های مشروع و نهادینه در قانون اساسی موید این واقعیت است امروز شاهد قتل عام آشوریان در کشورهای سوریه و عراق صرفا به دلیل مسیحی بودن توسط احزاب تکفیری داعش و القاعده هستیم.
 
همچنین،حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با استناد به آیات قرآن کریم، گفت: خداوند به مسلمانان می‌گوید با غیر مسلمانانی که شما را از سرزمین‌‌تان نرانده‌اند نیکی کنید و در حقیقت چگونگی هم‌زیستی ما با برادران و خواهران ادیان ابراهیمی را بیان می‌کند.

وی افزود: پیامبران ما با مسیحیان و یهودیان پیوند هم‌زیستی بسته است و امیرالمومنین علی (ع) پیروان این ادیان را برادر خطاب می‌کرد.

مصباحی مقدم با ابراز تأسف از اتفاقاتی که در عراق و سوریه برای آشوریان و ارامنه رخ می‌دهد به ماجرای سفر خود به همراه نمایندگان اقلیت‌های دینی به آمریکا اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران وضعیت اقلیت‌های دینی را در کشورمان بهبود بخشیده است که این را از زبان خود اقلیت‌ها می‌شنویم.

وی با ذکر اشتراکات دینی میان ادیان ابراهیمی در پایان به روح شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای ارمنی و آشوری درود فرستاد.

در پایان این مراسم که با پذیرایی افطار و شام از شرکت‌کنندگان آشوری و مسلمان همراه بود با اهدای لوح یادبودی توسط مهرداد بذرپاش نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به یسوع هارونی هنرمند برجسته آشوری از او تجلیل به عمل آمد.

 انتهای پیام/


برچسب ها: آشورا ، ایران ، تمدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار