مشاور وزير و مسئول رسيدگي به امور ايثارگران وزارت راه و شهرسازي: بيش از 58000 ايثارگر از خدمات مسكن وزارت راه و شهرسازي استفاده كردند مشاور وزير و مسئول رسيدگي به امور ايثارگران وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد: در سال گذشته در مجموع 58 هزار و 801 نفر از ايثارگران از خدمات مسكن وزارت راه و شهرسازي استفاده كردند.

به گزارش خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، محمدرضا حامي ديندار با اشاره به اينكه بنا بر آنچه در قانون برنامه پنجم تصريح شده است: در سال 1392 بيش از 55 هزار نفر از خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران از تسهيلات نقدي مسكن استفاده كرده‌اند، بيان داشت: بيش از 3000 نفر از جامعه ايثارگري نيز در سال   1392 به ‌صورت مستقيم از خدمات زمين و مسكن برخوردار شده‌اند.

مشاور وزير و مسئول رسيدگي به امور ايثارگران وزارت راه و شهرسازي، در سال گذشته بيش از 43 هزار ميليارد و 600 ميليون تومان، يارانه و مابه‌التفاوت سود نقدي براي تسهيلات مسكن ايثارگران توسط اين دستگاه به نمايندگي از دولت پرداخت‌شده است كه اين مهم نيز در راستاي بند "ل" ماده 44 و تأمين مسكن ايثارگران است.

وي با اشاره به ايجاد فضاي مناسب كاري در نتيجه تعامل دو سويه بنياد شهيد و امور ايثارگران با ساير دستگاه ها، گفت: اين امر به تسهيل خدمات رساني به جامعه شاهد و ايثارگر كمك مي كند.
مشاور وزير راه و شهرسازي و مسئول رسيدگي به امور ايثارگران اين وزارتخانه ادامه داد: تا قبل از تصويب قانون برنامه پنجم توسعه، كمتر از 30 هزار نفر از خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگر باقي مانده كه از خدمات مسكن دولتي استفاده نكرده بودند كه همزمان با تصويب اين قانون، مقرر شد فرزندان شهدا و جانبازان بالاي 70 درصد نيز به شمار تعهدات تأمين مسكن اين وزارتخانه اضافه شوند.

وي ادامه داد: اضافه شدن 190 هزار نفر از فرزندان شاهد و ايثارگر به تعهدات دستگاه در حالي انجام شد كه برنامه‌ريزي مناسبي براي دريافت مسكن از طريق ساير بخش‌ها صورت نگرفته بود، براي مثال نبود يك بانك اطلاعاتي قوي، دقيق و جامع در بنياد شهيد و امور ايثارگران براي شناسايي مشمولان واجد شرايط و دريافت اطلاعات دقيق جامعه شاهد و ايثارگر تحت پوشش اين سازمان سبب ايجاد ناهماهنگي‌هايي در ارائه خدمات مسكن به اين قشر معظم شده است.

حامي ديندار خود نيز از جانبازان 70 درصد دوران دفاع مقدس است با تاكيد به ايجاد فضاي مناسب كاري درنتيجه تعامل دوسويه بين بنياد شهيد و امور ايثارگران و ساير دستگاه‌ها مخصوصاً با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، گفت: با برقراري اين تعامل، تمام دستگاه‌ها خود را موظف و مجاب به هماهنگي با بالاترين مقام اجرايي بنياد شهيد و امور ايثارگران و ارائه خدمات درخور شأن به ايثارگران مي‌دانند كه اين امر به تسهيل خدمات‌رساني به جامعه هدف بنياد كمك شاياني خواهد كرد.

وي افزود: ديدارهاي حجت‌الاسلام‌والمسلمين دكتر حسن روحاني، رييس‌جمهور و حجت‌الاسلام‌والمسلمين شهيدي، معاون رييس‌جمهور و رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران با خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران، نمود اجتماعي بسيار بالايي دارد و نشانگر يك نگاه و رويكرد جديد در برخورد با اين قشر است كه تاكنون كمتر ديده‌شده بود.

حامي ديندار خواستار ادامه اين ديدارها توسط مسئولان بنياد و ساير سازمان‌ها شد و اظهار داشت: تعميم و تسري اين ديدارها بين مسئولان جمهوري اسلامي مي‌تواند علاوه بر حفظ قداست‌ها و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، تأثيرات روحي بسيار مثبتي براي اين خانواده‌ها در برداشته باشد و بسياري از مسائل و مشكلات ايثارگران را از طريق گفت‌وگو و كسب آگاهي‌هاي بيشتر مرتفع كند.

وي با اشاره به اينكه در دوره‌هاي قبل اين‌گونه فعاليت‌ها كمتر از سوي مسئولان، مشاهده مي‌شد و فقط رهبر معظم انقلاب با خانواده‌هاي معظم شاهد و ايثارگر ديدار داشتند، افزود: اين حركت خوب و باارزش كه وظيفه تمام مسئولان است در حوزه‌هاي مختلف وزارت راه و شهرسازي نيز انجام مي‌شود كه مؤيد اين است كه يك وزير، علي‌رغم تمام دغدغه‌هاي كاري و فكري به ايثارگران مجموعه خود، وضع معيشتي، اشتغال و ساير مسائل و مشكلات آن‌ها توجه و رسيدگي دارد.

حامي ديندار ادامه داد: انتخاب يك فرد در هر وزارتخانه و دستگاه به‌عنوان مشاور امور ايثارگران نشانگر اين است كه رسيدگي به امور ايثارگران نيز يكي از موضوعات اصلي موردتوجه در سازمان‌ها است كه اين نگاه در دولت جديد با تدبير و درايت حجت‌الاسلام‌والمسلمين روحاني و حجت‌الاسلام‌والمسلمين شهيدي به‌عنوان معاون ايشان، بيش‌ازپيش موردتوجه و بازنگري قرار گرفته است.
مشاور وزير راه و شهرسازي و مسئول رسيدگي به امور ايثارگران بيان كرد:  حجت‌الاسلام‌والمسلمين شهيدي، مشاوران وزرا در امور ايثارگران را نماينده بنياد شهيد و امور ايثارگران در ساير دستگاه‌ها خطاب كرده و از آن‌ها خواسته‌اند در سازمان‌هاي خود به‌گونه‌اي عمل كنند كه تفكر و حركات جاري در بنياد شهيد و امور ايثارگران به ساير نهادها نيز منتقل شود.

جانباز 70 درصد دفاع مقدس در خصوص راه‌هاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه، گفت: حفظ قداست‌ها و دستاوردهاي 36 ساله انقلاب اسلامي در تمام حوزه‌هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي مي‌تواند به حفظ و ترويج اين فرهنگ والا در جامعه كمك شاياني داشته باشد؛ وزارت راه و شهرسازي نيز در همين راستا با برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي مختلف در بسياري از مناسبت‌ها سعي در نشر اين فرهنگ اصيل در تمام جامعه دارد.

حامي ديندار ابراز اميدواري كرد: در سالي كه توسط رهبر به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي" نام‌گذاري شده است، بتوان اين فرهنگ را با استفاده از ظرفيت‌هاي عظيم خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران در ميان تمام اقشار جامعه نشر داده و پررنگ‌تر كرد.

وي در خصوص عملكرد اين وزارتخانه در امور مرتبط با ايثارگران، گفت: تأمين مسكن و هزينه‌هاي درماني ايثارگران و خانواده‌هاي آن‌ها، به‌كارگيري و جذب نيروهاي ايثارگر در وزارت راه و شهرسازي و برخوردار كردن ايثارگران از مزاياي وضع‌شده در قانون ازجمله تكاليفي است كه اين وزارتخانه مكلف و متعهد به انجام آن‌ها است.

مشاور وزير راه و شهرسازي و مسئول رسيدگي به امور ايثارگران با بيان اينكه تاكنون هيچ دستگاهي به‌اندازه وزارت راه و شهرسازي در رسيدگي به امور ايثارگران و بهره‌مند كردن آن‌ها از حقوق قانوني، موفق و پيشرو نبوده است، گفت: بند "ل" ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه با صراحت تمام، تأمين مسكن ايثارگران را به وزارت راه و شهرسازي محول كرده كه اين وزارت خانه تاكنون در اين راستا بسيار موفق عمل كرده است.

حامي ديندار با اشاره به تعداد بالاي ايثارگران وزارت راه و شهرسازي نسبت به بسياري از دستگاه‌ها و سازمان‌ها، گفت: قانون تخصيص 25 درصد از سهميه استخدام سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي به خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران تاكنون در اين وزارتخانه به شكل كامل و 100 درصدي اجراشده است.

وي با بيان اينكه تأمين مسكن عموم خانواده‌ها و قشر ايثارگر ازجمله مهم‌ترين موضوعات و خواسته‌ها است كه در صورت رسيدگي ناكافي مشكلات اجتماعي بسياري در پي خواهد داشت، عنوان كرد: وزارت راه و شهرسازي بر آن است تا علاوه بر اينكه در تمامي زمينه‌ها به تكاليف قانوني خود عمل مي‌كند در حوزه‌هاي مرتبط با ايثارگران نيز به نحو احسن و شايسته شأن آن‌ها تأثيرگذار باشد.

مشاور وزير راه و شهرسازي و مسئول رسيدگي به امور ايثارگران با اشاره به بحث مناسب‌سازي شهري و اعلام رضايت از اقدامات انجام شده در اين زمينه، گفت: كميسيون اجتماعي دولت، چندين جلسه با موضوع اصلاح لايحه حقوق معلولان كه جانبازان نيز شامل برخورداري از مزاياي اين طرح هستند تشكيل داده كه نتايج بسيار ارزشمندي در زمينه احقاق حقوق معلولان و جانبازان در پي داشته است.

وي افزود: پيش‌نويس تهيه لايحه حقوق شهروندي كه در راستاي رعايت حقوق معلولان و جانبازان و با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف مانند وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، وزارت كشور، وزارت ورزش و جوانان و بنياد شهيد و امور ايثارگران در حال بررسي است، موجب مرتفع شدن ابهامات موجود در اين حوزه شده است كه در همين راستا نيز شهرداري از صدور مجوز براي ساختمان‌هايي كه اصول لايحه حقوق شهروندي را رعايت نكرده‌اند، خودداري خواهد كرد.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار