هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنابر تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد.

دکتر طلعت قانع رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو درخصوص مصرف دارو در بیمارانی که روزه میگیرند به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دوبار در طول روز مصرف شوند. مصرف اینگونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول نمود.

وی افزود: جهت درمان عفونت، پزشک معالج می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی نماید که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شود.

قانع با بیان اینکه تغییر نحوه مصرف برخی از داروها (از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن می باشد، عنوان کرد:در صورت وجود این شکل دارویی، بجای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می تواند آنها را به شکل زیست چسب (بر روی پوست) تجویز نماید.

وی به مصرف دارو در بیماران دیابتی اشاره و اظهار کرد:  هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنابر تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد. بیمارانی که انسولین مصرف می نمایند قبل از اقدام به
روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند. در تمامی بیماران دیابتی، تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم می باشد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار