مقامات دیپلماتیک اعلام کردند بر اساس پیش بینی های انجام شده، "بیل (ویلیام) برنز" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگوهایی که میان ایران و 1+5 طی هفته کنونی در وین برگزار می شود، حضور خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: "بیل برنز" پیشتر هدایت مذاکرات میان ایران و آمریکا را که به امضای موافقتنامه موقت ماه نوامبر منتهی شد به عهده داشت. حضور برنز در این مذاکرات، احتمال انجام گفتگوهای دوجانبه میان ایران و آمریکا را افزایش خواهد داد.

برنز طی ماه گذشته دو بار با مقامات ایران دیدار کرد. نخستین دیدار مربوط به گفتگوهای دوجانبه ای است که در ژنو برگزار شد و هدف از بین بردن بن بست هسته ای میان تهران و کشورهای قدرتمند را پیگیری می کرد. دیدار دوم مربوط به وین می شود که گفتگوهای هسته ای جامع تر در آنجا برگزار می شود.

آمریکا به همراه انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آلمان که به گروه پنج بعلاوه یک موسوم هستند و ایران، در تاریخ 24 نوامبر به توافقی رسیدند که بر اساس آن، ایران در ازای کاهش برخی فعالیت های هسته ای خود با کاهش شماری از تحریم‌های اقتصادی روبرو شد.

دور جدید گفتگوها در تاریخ دوم ژوئیه آغاز می شود و دست کم تا 15 ژوئیه ادامه خواهد داشت.

رویترز نوشت: مقامات کشورهای غربی اعلام کرده اند پس از پنج دور گفتگو که از ماه فوریه به بعد انجام شده است، طرفین به پیشرفت اندکی دست پیدا کرده اند. هر دو طرف اعلام کرده اند هدف آنها دستیابی به یک موافقتنامه تا تاریخ بیستم ماه ژوئیه است.

دیپلمات های کشورهای غربی به طور خصوصی اعلام کردند در صورتی که احتمال دستیابی به یک موافقتنامه به وضوح قابل مشاهده باشد، تمایل دارند موضوع تمدید مهلت موافقتنامه موقت و ادامه گفتگوها را پس از ضرب الاجل بیستم ماه ژوئیه مد نظر قرار دهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار